Stad Utrecht zet nieuwe imagocampagne op de rails

Op dinsdag 13 november a.s. gaat ‘Utrecht te veel te leuk voor één dag’ 2012 van start. Ter ondersteuning van het imago van de Domstad als ideale bestemming voor bezoekers hangen er vanaf die dag op tweehonderd plekken abri-posters. De campagne is een initiatief van Toerisme Utrecht en wordt ondersteund door Centrummanagement Utrecht, Belangenverenging Hoog Catharijne, Musea Utrecht, Cultuurpromotie Utrecht en de Vrede van Utrecht. Met een multimediale opzet wil Utrecht meer bezoekers trekken.

campagnebeeld

Nabijgelegen markten
“Met een gebundelde aanpak willen we de komende jaren Utrecht een duidelijker profiel geven”, zegt directeur Ronald Trum van Toerisme Utrecht. “En omdat uit onderzoek blijkt dat vooral in de regio nog veel winst te behalen is, richten we deze campagne op de provincie Utrecht en de gebieden direct daaromheen. We willen de meest kansrijke bewonersgroepen uitnodigen om vaker een dagje in Utrecht door te brengen.” Een imago bouw je niet in één keer op, en daarom wordt de eerder ontwikkelde campagne ‘Utrecht te veel te leuk voor één dag’ opnieuw ingezet. “Tijdens eerdere campagnes in 2010 en 2011 bleek telkens dat het publiek die uiting herkent en associeert met Utrecht, dus ligt het voor de hand om die door te ontwikkelen. Want succesvol blijven gaat niet vanzelf, juist nu het goed gaat, moeten we met elkaar blijven werken aan de positieve beeldvorming over Utrecht als aantrekkelijke bestemming. We zijn dus ook blij dat veel partijen in de stad de campagne financieel ondersteunen, zodat de campagne in elk geval ook in 2013 kan worden voortgezet.”

Geen focus maar juist veelzijdigheid
‘Utrecht te veel te leuk voor één dag’ is erop gericht de consument de veelzijdigheid van de stad Utrecht te laten zien. “Met het combinatie-aanbod van horeca, winkelen en cultuur in een historisch en gezellig decor benadrukken we dat de stad meer dan genoeg te bieden heeft voor een bezoek”. Via de uitingen roepen we de consument op met de vraag ‘En wat is jouw dagje Utrecht?’ De campagne wordt gecommuniceerd via abri’s, internet en videoschermen op de grote NS stations, die allemaal verwijzen naar de website bezoek-utrecht.nl waar men een compleet overzicht krijgt van alles dat de stad te bieden heeft.

Economisch belang
Met een toegevoegde waarde van ruim 550 miljoen euro per jaar en 30.000 banen zijn bezoekers een belangrijke inkomstenbron voor de stad Utrecht. Sinds 2011 wordt de bezoekersmarketing geregisseerd door Toerisme Utrecht, ontstaat er een steeds breder platform van belanghebbenden en stijgt het aantal bezoekers gestaag. In 2011 werden er in Utrecht 11% meer overnachtingen geboekt en werd de stad 14% vaker bezocht door dagtoeristen. Ook over het eerste halfjaar van 2012 zijn de ontwikkelingen gunstig.

Meer informatie: www.bezoek-utrecht.nl/toerisme-utrecht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *