Snowworld kondigt overname Snowplanet aan

SnowWorld, marktleider op het gebied van indoor skiresorts, wil Snowplanet in Spaarnwoude overnemen. Daarvoor is een intentieovereenkomst gesloten. De voorgenomen overname van SnowPlanet past in de strategie van SnowWorld om te zorgen voor een goede landelijke dekking.

SnowWorld en SnowPlanet2SnowWorld verwacht dat de beoogde overname van SnowPlanet een positieve bijdrage zal kunnen leveren aan de winstgevendheid en de winst per aandeel. Enerzijds kan – met gebruik van know how en ervaring van SnowWorld – de omzet van SnowPlanet worden verhoogd. Anderzijds zijn er ruime mogelijkheden om synergie-effecten te realiseren.

SnowPlanet Spaarnwoude: 2 pistes (230 meter en 100 meter)
SnowPlanet beschikt over een tweetal indoor skipistes; een lange piste van 230 meter en een oefenpiste van 100 meter. Net als de vestigingen van SnowWorld omvat het complex van SnowPlanet verschillende restaurants en bars, vergaderzalen, een verhuur van ski en snowboardmaterialen alsmede een gespecialiseerde wintersport winkel. SnowPlanet behaalt thans een jaaromzet van ongeveer 4 miljoen euro.

De Overname van SnowPlanet past in de groeistrategie van SnowWorld die gebaseerd is op drie pijlers:

  1. . Uitbreiding van huidige accommodaties (bijvoorbeeld verlenging derde baan in Zoetermeer)
  2. . Overname van bestaande ski accommodaties
  3. . Ontwikkeling van nieuwe ski accommodaties in Barcelona en Parijs

Voordelen beoogde overname SnowPlanet
Met de voorgenomen overname voegt SnowWorld een derde Nederlandse vestiging toe in een marktgebied (regio Amsterdam) dat veel potentie biedt en waarmee een landelijke dekking voor SnowWorld ontstaat. De naam SnowPlanet zal na de overname worden gewijzigd in „SnowWorld Amsterdam‟. SnowWorld verwacht de bezoekersaantallen van SnowPlanet aanzienlijk te kunnen verhogen. In combinatie met een door te voeren aanpassing van het interieur van het gebouw met de voor SnowWorld zo typische Oostenrijkse wintersportsfeer zullen naar verwachting niet alleen de bezoekersaantallen, maar ook de gemiddelde verblijfsduur van de gasten kunnen toenemen.
SnowWorld verwacht na de overname van SnowPlanet een positief effect op de omzet en verwacht aanzienlijke synergievoordelen te kunnen realiseren ten aanzien van marketing-, inkoop- en overheadkosten. Het is daarmee de verwachting dat de voorgenomen overname direct zal kunnen bijdragen aan de resultaten en de winst per aandeel van SnowWorld NV.

De voordelen op een rij:

  • Derde accommodatie in Nederland: landelijke dekking Potentie tot omzetverhoging:
  • gebruik maken van expertise van SnowWorld Door vergelijkbare bedrijfsstructuur (pistes, restaurant &
  • bars, skiverhuur) gemakkelijk in SnowWorld in te passen.
  • Synergie op gebied van marketing, inkoop en overhead.

Overnamesom
De overnamesom zal naar verwachting tussen 5,5 en 6,0 miljoen euro bedragen. Er vinden thans gesprekken plaats met enkele banken over de financiering van de transactie, waarbij wordt beoogd het overgrote deel van de transactie met vreemd vermogen te financieren. De verwachting is dat de transactie op 1 mei 2014 zal zijn afgerond en dat per die datum de overdracht zal kunnen plaatsvinden.
Koos Hendriks, CEO van SnowWorld N.V.: “Ik ben erg blij met deze overname, want SnowPlanet vormt een uitstekende aanvulling voor SnowWorld. We willen dezelfde Oostenrijkse wintersportsfeer aanbrengen bij SnowPlanet en verwachten aanzienlijke synergievoordelen te kunnen behalen.”

Meer informatie: www.snowworld.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *