RGV recreatiegebieden trokken meer bezoek in 2012

RGV, beheerder van 15 recreatiegebieden in Gelderland en Noord-Limburg, heeft in 2012, 3,5 miljoen bezoekers ontvangen. Dat is een stijging van 14% t.o.v. 2011. Daarnaast trokken de op de RGV recreatiegebieden gevestigde exploitaties ruim 1,4 miljoen bezoekers waardoor het totaal aantal bezoekers in 2012 uitkomt op ruim 5 miljoen, een stijging van 11%.  Het bedrijf RGV vierde in 2012 haar vijftigjarig bestaan.

Bussloo
Bussloo

Positief resultaat
In 2012 trokken de RGV recreatiegebieden dus meer bezoekers. Het aantal evenementen dat op de recreatiegebieden werd georganiseerd, daalde.
Het aantal grondverpachtingen steeg en twee nieuwe ondernemingen openden hun deuren voor publiek: Hotel Thermen Bussloo en Paintball Strand op Strand Horst. De eigen exploitaties op recreatiegebied Zeumeren, SchatEiland en Shortgolf, trokken in 2012 meer bezoekers. Tegen de landelijke trend in steeg de zandafzet licht. 2012 is hierdoor afgesloten met een positief resultaat.

Marktgericht strategie
In 1999 werd RGV verzelfstandigd en opereert sindsdien als private partij met een marktgerichte strategie. Aandachtspunten van de onderneming zijn schaalvergroting en het daarbij behorende verdienmodel. Het verdienmodel dat is gekozen heeft zich de afgelopen jaren bewezen. In de komende jaren zal de strategie erop gericht zijn het verdienmodel te verfijnen.

Vrije tijd, mobiliteit en inkomen bepalen marktontwikkelingen in vrijetijdssector
Drie externe factoren bepalen de ontwikkelingen in de markt. Deze factoren zijn dynamisch en naar verwachting zullen de factoren inkomen en mobiliteit de komende jaren verder dalen. De hoeveelheid vrije tijd is de afgelopen jaren ook gedaald en de komende jaren wordt een verdere (lichte) afname verwacht. Deze trends hebben gevolgen voor de vrijetijdssector waar RGV zich in bevindt.

Trends geven RGV ook kansen
Het is niet alleen kommer en kwel. Deze tijd biedt RGV ook kansen. RGV richt zich op schaalvergroting door groei in kwantitatieve maar ook in kwalitatieve zin. Hierdoor wordt het draagvlak vergroot. Er wordt gericht gezocht naar activiteiten die grenzen aan de corebusiness en daarnaast participeert RGV in de vrijetijdssector om die te versterken.

50 jaar RGV
RGV werd in 1962 opgericht. Het bedrijf startte als een stichting en is inmiddels uitgegroeid tot een private onderneming. Het recreatiegedrag is in die 50 jaar sterk veranderd. De afgelopen twee decennia is de trend dat het strandbezoek op ‘mooi weer’ dagen op de recreatiegebieden geleidelijk aan is afgenomen. Het is een landelijk tendens veroorzaakt door veranderend recreatiegedrag en de enorme keuzemogelijkheden in vrijetijdsbesteding. Toch is het aantal bezoekers de laatste jaren gegroeid. Dit wordt veroorzaakt door seizoensverlengende activiteiten, attracties en evenementen op de recreatiegebieden. De gebieden trekken nu het hele jaar door bezoekers. Daarnaast is de productiviteit en de omzet verhoogd. Deze factoren zorgen ervoor dat RGV is uitgegroeid tot een marktgericht en gedreven bedrijf dat de recreatiegebieden duurzaam in stand kan houden.

Bron, en meer informatie: www.rgv.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *