Het Rijksmuseum verwacht dit jaar uit te komen op 2,2 miljoen bezoekers. Dat zijn er iets minder dan de 2,345.666 uit 2015. Toch is de organisatie tevreden omdat de bezoekcijfers, inmiddels vier jaar na de opening, nog altijd ruim boven de planning uitkomen.
Ter vergelijking de bezoekcijfers in 2015: 2.345.666 en in 2014: 2.474.000.
Ook veel Nederlands bezoek
Het Rijksmuseum is voor de helft van haar entreekaartjes afhankelijk van binnenlands bezoek. In 2015 lag het percentage van Nederlandse bezoekers nog op 53%. (cijfers Respons). Opvallend is de stijging van het aantal kinderen dat met hun klas het Rijksmuseum bezocht (20% meer dan vorig jaar). Het totaal aantal kinderen dat in 2016 het Rijksmuseum bezocht komt uit op 300.000.
Tentoonstellingen
In totaal presenteerde het Rijksmuseum zeven grote tentoonstellingen. De expositie rondom de aankoop van het huwelijksportret van Marten en Oopjen was daarbij een topper qua mediabelangstelling. Daarnaast werd er een groot aantal kleinere presentaties georganiseerd met als hoogtepunten Catwalk: Mode in het Rijksmuseum, Breitner: Meisje in kimono, Penone in de Rijksmuseumtuinen, Frans Post: Dieren in Brazilië, Hercules Segers en Anish Kapoor & Rembrandt.
Meer dan een expositie
Dat een museum tegenwoordig meer biedt dan alleen een expositie blijkt wel uit de hoge waardering voor het RIJKS® Restaurant o.l.v. Chef Joris Bijdendijk. Die werd afgelopen week beloond met een Michelin ster voor haar bijzondere kwaliteit. Het aantal sponsoren en partners dat het Rijksmuseum steunt, werd dit in 2016 uitgebreid tot in totaal 20, dankzij nieuwe bijdragen van Royal Talens, FrieslandCampina, Fedex en JCDecaux.
Meer informatie: www.rijksmuseum.nl