Replica’s in EXPO staan authentieke beleving niet in de weg

In vijf maanden tijd ontving de tentoonstelling over Toetanchamon in de Amsterdam EXPO, ruim 178.000 bezoekers. Het publiek stoorde zich niet aan het feit dat de expositie alleen replica’s liet zien. Het authentieke verhaal over de ontdekking van de grafkamer was voldoende om de bezoekers in vervoering te brengen. Ten opzichte van een museum richt de Amsterdam EXPO zich meer op blockbusters en marketing en kan kosten besparen op beheer van een collectie.

Bij de ingang staat nadrukkelijk vermeld; Wel foto's, niet flitsen! Er wordt volop gefotografeerd; blijkbaar maakt het de bezoeker niet uit dat dit replica's zijn.
Bij de ingang staat nadrukkelijk vermeld; Wel foto’s, niet flitsen! Er wordt volop gefotografeerd; blijkbaar maakt het de bezoeker niet uit dat dit replica’s zijn.

Verhaal staat centraal
De expo werkte bij de tentoonstelling over Tutanchamon met toegang per tijdslot. Daarmee kon de stroom van bezoekers worden geoptimaliseerd. In de voorhal werd de bezoeker opgevangen en hier ontvangt iedereen een audiogids. In de wachtrij komen de bezoekers langs de eerste onderdelen van de expositie en wordt achtergrondinformatie gegeven over de Egyptische cultuur. Vervolgens worden de bezoekers per groep doorgelaten naar zaal 1, waar de bezoeker aan de hand van een slideshow het verhaal over Tutanchamon wordt binnengeloodst. Zaal 2 is de filmzaal, die ingaat op de bijzondere ontdekking door hoofdpersoon archeoloog Howard Carter.  In de derde zaal is een reconstructie gemaakt van de graftombe. Na de drie ruimtes, waarin de bezoeker is ondergedompeld in ‘het verhaal’, is er de algemene expositieruimte met replica‘s van de schatten uit de schatkamer.

Efficiënte opzet
Vanuit een ondernemersperspectief is de expo bijzonder efficiënt opgezet. Door gebruik te maken van replica’s is er geen behoefte aan uitgebreide beveiligingsmaatregelen en ook de verzekeringspremie ligt ongetwijfeld een stuk lager. Door gebruik te maken van de tijdsloten, audiogidsen en doorstroming per zaal, is er een grote mate van voorspelbaarheid t.a.v. de drukte in de EXPO. Bij een boeking via internet wordt al aangegeven welk tijdsloten vol zijn. De audiogidsen zijn niet bijzonder geavanceerd, maar voldoen prima. De EXPO biedt geen horecagelegenheid, en daar profiteren de restaurants in de omgeving dus van mee. De souvenirshop bij deze tentoonstelling was onderdeel van het totaalpakket van de tournee. Op de posters van de EXPO is verder nog een inkomstenbron zichtbaar. De EXPO kent diverse sponsors, w.o. National Geographic en de gemeente Amsterdam.

souvenirshop
souvenirshop

Doelgroepen
Amsterdam EXPO trok met Toetanchamon, zijn graf en zijn schatten een breed publiek uit geheel Nederland naar de Amsterdamse Zuidas; 68% van de bezoekers reisde van buiten de Randstad naar Amsterdam. De directe ligging van Amsterdam EXPO naast station Amsterdam Zuid maakte dat 55% van de bezoekers voor het openbaar vervoer koos. Meer dan 35% van de bezoekers was 50-plus, bijna 20% van de bezoekers was jonger dan 30 jaar. De introductie van het familieticket viel in goede aarde en werd gebruikt door 20% van de bezoekers. Vooral de speciale familiedagen op zaterdag waren in trek met speurtochten, kleurplaten en heel veel geschminkte kindjes. Veel docenten vulden de geschiedenisles met een bezoek aan de expositie; tienduizenden kinderen uit het hele land bezochten de tentoonstelling in schoolverband.

Peter Tabernal, CEO van Amsterdam EXPO, kijkt tevreden terug op de Toetanchamon-periode: ‘Ik durf te stellen dat we een zekere ‘Toetmania’ hebben ontketend in Nederland. Het was fantastisch én hartverwarmend om keer-op-keer verwondering over de ontdekking van de graftombe van Toetanchamon en bewondering voor de Egyptische beschaving te zien bij het Nederlandse publiek.’

Nieuwe expositie over Pixar
Vanaf maandag is Amsterdam EXPO voor drie weken gesloten en wordt hard gewerkt om de unieke tentoonstelling Pixar: 25 Years of Animation op te bouwen, voor het publiek open vanaf 30 mei 2013. Meer dan 500 oorspronkelijke kunstwerken uit de archieven van de beroemde Pixar Animation Studios in Californië bieden een fascinerende kijk achter de schermen en bieden inzicht in de creatieve processen die de basis vormden voor de meest succesvolle animatie-titels ter wereld, zoals Toy Story, Finding Nemo, Wall-E en Up. Onder meer originele modellen, storyboards, schetsen, pentekeningen, schilderijen, pastellen en kleifiguren en bijzondere animatie-installaties zoals de spectaculaire Toy Story Zoetrope vertellen straks het verhaal van Pixar in Amsterdam EXPO.

De betoverende tentoonstelling Pixar: 25 Years of Animation is slechts vijf maanden te zien in Amsterdam EXPO

Zie ook een eerder artikel op Pretwerk: Amsterdam EXPO haalt blockbusters naar Nederland

meer informatie: www.amsterdamexpo.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *