Recron Gastvrij Nederland gaat afgeslankt verder

Maandag 3 januari nam de RECRON afscheid van het gezicht en de naam van de campagne ‘Gastvrij Nederland’. Het gezicht; Ilse Michiels, werd door Recron directeur Joep Thönissen bedankt voor haar enthousiaste inzet in de afgelopen drie jaar. Het project wordt in afgeslankte vorm voortgezet onder de naam RECRON Innovatie Campagne (RIC).

Subsidie stopt

Thönissen liet in zijn welkomstwoordje weten dat de subsidie vanuit EZ voor het project Gastvrij Nederland per 1 januari 2011 is beëindigd: “We willen  voortborduren op de successen die Gastvrij Nederland de afgelopen jaren heeft geboekt. Het pilotproject is voorbij en we gaan de onderdelen van Gastvrij Nederland nu meer integreren in de marketing van de RECRON.” Simone van Poppel wordt de nieuwe verantwoordelijke voor de marketingcampagne met de naam RIC.

Marketingdiensten

Doordat de subsidie wegvalt, zal er voor de marketingproducten een commercieel plan worden ontwikkeld. Het vertrek van Ilse Michiels wordt niet opgevuld met een nieuwe medewerker. De leden van de RECRON hebben zich onlangs, op de ALV, uitgesproken voor een nieuwe koers van de RECRON, met daarin een actievere rol voor marketingondersteuning. De stellingen over de RECRON marketing, die aan de leden zijn voorgelegd, worden helaas niet openbaar gemaakt.
Het centrale kennisproduct van project Gastvrij Nederland was de Recreantenatlas. Deze atlas is inmiddels goed gevuld en deze kennis wordt o.a. geschikt gemaakt voor nieuwe betalende doelgroepen zoals opleidingen, samenwerkende promotieorganisaties en overheden.

Dagrecreatie

Het kennisprogramma en de recreantenatlas was in eerste instantie gericht op de verblijfsrecreatie. Inmiddels is er ook voor de dagrecreatie een eigen innovatieplan ontwikkeld. Belangrijkste verschil met de recreantenatlas van de verblijfsrecreatie; er wordt onderscheid gemaakt in 7 in plaats van 5 doelgroepen.

Gastvrij Nederland

De naam ‘Gastvrij Nederland’ wordt niet meer gebruikt voor de marketing campagne van de RECRON, alhoewel de website nog wel online is. Daarmee komt een einde aan de verwarring tussen twee gelijknamige organisaties in de Recreatie. ‘Gastvrij Nederland’ wordt vanaf nu alleen nog gebruikt door de nationale raad voor toerisme, recreatie, horeca en vrije tijd. Voorlopig wordt deze organisatie in Google nog overwoekerd door de RECRON campagne. De website van dit samenwerkingsverband: www.gastvrij-nederland.nl.

RECRON plannen

In een toelichting liet Thönissen weten dat de RECRON de komende periode nog meer ambitieuze plannen heeft: “Het is ons een doorn in het oog dat boekingswebsites voor een groot deel de prijs in de markt bepalen. Daar moeten wij als ondernemers toch een sterk blok tegenover kunnen stellen? Het is niet de bedoeling dat we een eigen portal ontwikkelen, maar wel door samenwerking de afhankelijkheid verminderen.”

Recreatie vs Horeca

Tijdens Hosta bijeenkomst van hoteliers van afgelopen jaar speelde hetzelfde vraagstuk. Daar werd de macht van boekingswebsites grotendeels geaccepteerd als een verloren slag. Diverse deskundigen spraken daar over een strategie om als branche bij nieuwe ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld social media, beter te anticiperen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *