De consument leert steeds meer gebruik te maken van routeinformatie via internet. De website www.routeyou.com ontvangt inmiddels meer dan een half miljoen bezoekers per maand; mensen die bezig zijn om een uitstapje te plannen. Ondernemers in horeca en recreatie hebben de kansen van dit soort websites nog maar nauwelijks ontdekt.
Gebruiksvriendelijk
De gebruiksvriendelijkheid van de websites met routes is in de loop van de jaren flink verbeterd. Fietsers en wandelaars kunnen thuis hun eigen route maken of gebruik maken van routes die door anderen zijn ontwikkeld en beoordeeld; daar krijgen daar automatisch toeristische informatie bij. Vervolgens kunnen ze de route printen of overzetten naar een GPS apparaat (bijvoorbeeld Garmin) of smartphone.
Doelgroepen
Pascal Brackman van Routeyou ziet ook een aantal doelgroepen ontstaan: “We bieden met Routeyou een platform waar mensen routes kunnen ontwerpen en delen. De fietsroutes zijn daarbij het populairst. Een ander opvallende constatering is dat de grootste groep fietsers afkomstig is uit het sportieve segment. Zij zijn minder geïnteresseerd in informatie langs de weg, maar meer in de opties waarmee de lengte van het pacours kan worden vergeleken. Er ontstaan op dit moment steeds meer communities van groepen fietsers die onderling informatie uitwisselt. De groep recreatieve fietsers trekt meer een eigen plan en heeft veel meer belangstelling voor de Points Of Interest (POI) onderweg.”
Kansen voor ondernemers
In Belgisch Limburg werden het afgelopen jaar 50.000 routes gedownload van de website Routeyou en de applicatie op de website van toeristisch Limburg. Routeyou heeft een optie waarmee je de routes kunt insluiten op je eigen internetpagina.
Brackman noemt een aantal opties die horeca en recreatiebedrijven meteen kunnen toepassen, in vel gevallen zonder dat daar kosten aan verbonden zijn:
1) Staat jouw locatie reeds op RouteYou? Zo niet maak dan zelf jouw locatie/POI aan
2) Staat jouw locatie reeds op RouteYou? Voeg jouw specifieke informatie toe aan die locatie, met foto, links,… Hoe beter de informatie, hoe meer de locatie gepromoot wordt.
3) Nog beter is een mooie route te maken die start en stopt aan jouw locatie. En plaats er ook jouw locatie bij via de POI-PUSH:
Hier zijn enkele mooie voorbeelden:
http://www.routeyou.com/route/view/305303/fietsroute-hotel-tiel-van-der-valk-fietsroute.nl
http://www.routeyou.com/route/view/16568/wandelroute-onder-den-toren-wandeling.nl
Je kan zelfs die route op je eigen website zetten.
4) Geen zin om dat zelf je locaite/POI aan te maken? Dan doen we dat alles voor jou met het POI promotiepakket:
5) Je kan nog verder gaan en adverteren op RouteYou:
Routes met een uitgewerkt verhaal en/of thema zijn onderscheidend. Binnen Routeyou zijn al diverse bijzondere thema’s aangemaakt; naast de voor de hand liggende onderwerpen als natuur en gastronomie kunt u bijvoorbeeld ook kiezen voor onverhard, rolstoelgeschik, grappig en zelfs crimineel. Heeft u ook geen tijd om zelf de routes en toeristische informatie uit te werken? – dan kan Levend LAND communicatie dit voor u verzorgen.
In ontwikkeling
De mogelijkheden worden nu al omarmd door de recreant. Met de mogelijkheden die er aan komen worden online routes alleen nog maar populairder.
– Zo wordt er gewerkt aan een applicatie die toeristische informatie voorleest. Als je dan langs een bezienswaardigheid loopt, dan vertelt een vriendelijke stem je meer over de achtergronden. Deze komt waarschijnlijk in december beschikbaar; eerst voor de I-phone.
– Speciaal voor de sportieve doelgroep wordt er gewerkt aan een app die meer informatie gaat opslaan over snelheid, beweging en vergelijking van prestaties.
Meer informatie over de website: www.routeyou.com
2 reacties
Beste
ik ben ex consultant bij RouteYou. Volgens mij komt de screenshot bij dit artikel van mijn website lekkerindebuurt.be / .nl. Ik heb het icoon namelijk zelf ontworpen en de mening met foto’s zelf geprogrammeerd. De POI op kaart bij RouteYou zien er compleet anders uit. Ik kan het weten; ik heb de code zelf geschreven.
Graag rechtzetting
mvg, Steven
is inmiddels aangepast