In 2013 kwam een recordbedrag van 40 miljoen euro ten goede aan musea door de Museumkaart. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Stichting Museumkaart. Ten opzichte van 2012 is dat een stijging van 30%. Nooit eerder was dit bedrag zo hoog. Het geld is besteed aan gezamenlijke promotie van de musea en voor de uitbetaling van de bezoeken met de Museumkaart.
In 2013 brachten 1 miljoen Museumkaarthouders 6,4 miljoen bezoeken aan de deelnemende musea De Museumkaart levert de sector naast meer bezoeken ook meer inkomsten op uit entree, horeca en winkel, zo blijkt uit onderzoek van Stichting Economisch Onderzoek dat in het najaar van 2013 werd gepubliceerd.
Nog enkele feiten uit het jaarverslag:
- De gemiddelde toegangsprijs van deelnemende musea is toegenomen van € 9,16 naar € 10,25.
- De prijs van een museumkaart is gestegen van € 44,95 (2012) naar € 49,95.
Om deze bijdrage in verhouding te zetten, hebben we ook de sponsoring door de Bankgiro Loterij opgezocht. Die gaat naar een brede selectie van culturele instellingen (voornamelijk musea, maar ook monumenten). Die bijdrage was in 2013: € 62,5 miljoen
Over de Museumkaart, de kaart met 1 miljoen fans
Nederlanders voordelig toegang bieden tot allerlei interessante musea. Musea die daardoor meer bezoekers trekken en meer inkomsten hebben. Dat is het idee achter de Museumkaart. Al meer dan 30 jaar uniek in de wereld. De kaart geeft een jaar lang onbeperkt toegang tot 400 musea. Het bedrag dat kaarthouders voor de Museumkaart betalen gaat in een grote geldpot. Het geld in die pot wordt verdeeld onder de deelnemende musea op basis van de toegangsprijs en het aantal kaartbezoeken dat zij krijgen.