Radio 1 zet spotlights op pretparken

In deze zomerperiode heeft NOS Radio 1 een serie van drie uitzendingen gemaakt over de stand van zaken in de attractiesector. Daarin komt o.a. de visie van de Rabobank aan bod en gaan de redacteuren op bezoek bij Toverland en Duinrell.

Toverland
Toverland

Een dagje winkelen, naar het strand, of naar de dierentuin. Consumenten hebben ongelooflijk veel mogelijkheden voor een dagje uit. De pretparken proberen natuurlijk ook, met bijvoorbeeld nieuwe attracties, gezinnen te lokken. Pretparken, dierentuinen en musea trokken vorig jaar 38 miljoen bezoekers. De markt groeit nog steeds, maar het aanbod aan attracties groeit nog harder.

Toverland: “Koopzondagen zijn onze grootste concurrent”
Het ambitieuze Toverland laat zien dat er ook in tijden van crisis nog volop wordt geïnvesteerd. In toverland is de zone van de Dwervels sinds een paar maanden geopend. De Efteling dient als voorbeeld; ook qua omvang. Beluister hier onder de uitzending.

Duinrell; “Is korting wel nodig bij een impulsbeslissing?”
Als eerste komt Duinrell aan bod. Woordvoerder Peter Wijnen is goed op de hoogte van de marktsituatie. Hij is o.a. positief over de populariteit van pretparken in Nederland. Vooral het Tikibad heeft Duinrell op de kaart gezet als grote overdekte waterattractie. Een crisis laat Wijnen zich niet aanpraten. Beluister hier onder de uitzending.

Rabobank; “Een bijzonder competitieve markt.”
Martijn Rol van de Rabobank schetst een beeld van de markt. Belangrijkste constatering is dat de markt wel erg verzadigd raakt. Een gevolg daarvan is een toegenomen prijsconcurrentie. De terugverdientijd voor een investering in dure attracties wordt steeds korter. Maar nieuwe attracties zijn wel keihard nodig om de bezoekcijfers op peil te houden. Verblijfsrecreatie en samenwerking zorgt voor een impuls aan het rendement. Beluister hier onder de uitzending.

Bron: NOS

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *