Pretparken verhogen entreeprijs in 2014 met 5%

Nederlandse pretparken verhogen in 2014 hun entreeprijzen met gemiddeld vijf procent. Dat is een gemiddelde stijging van 1 euro per kaartje. Deze conclusie trekt Uitmetkorting.nl na een onderzoek naar de entreeprijzen aan de kassa van de twintig grootste Nederlandse parken.

Angry Birds themazone in Dippie Doe
Angry Birds themazone in DippieDoe

Minderheid verhoogt de entreeprijs
Van de twintig onderzochte pretparken zijn er negen die de entreeprijzen in 2014 verhogen. Er is gekeken naar de entreeprijzen van volwassenen in het hoogseizoen. De grootste stijger is indoor-pretpark Speelstad Oranje, dat de prijs met bijna een kwart verhoogt. Daarmee staan ze voor het tweede jaar op rij bovenaan de lijst van stijgers. Sybrandy’s Speelpark in Friesland komt op een tweede plek met 12 procent, gevolgd door DippieDoe Best met 9 procent.

Prijsstijging grotere pretparken onder de inflatie
Opvallend is dat de twee grootste parken van het land, namelijk Walibi Holland en de Efteling, onder de landelijke inflatie van 1,5 procent blijven. De prijzen gaan procentueel met 1,49 en 1,45 procent omhoog. Vorig jaar steeg het park in Kaatsheuvel nog met 5 procent. Koen Sanders, manager communicatie & pr, verklaart de stijging: “De Efteling wordt steeds groter, met bijkomende kosten voor het onderhoud. Daarnaast geven we attracties een opknapbeurt, zoals de Piraña en Droomvlucht.” Dat is ook voor Duinrell één van de belangrijkste redenen om omhoog te gaan met de entreeprijs (+4,76%). De entree is totaal vernieuwd en er zijn verbeteringen aangebracht in het Tikibad. Ook bij Toverland hebben ze niet stilgezeten: daar is een nieuw themagebied geopend met acht nieuwe attracties. Een andere veelgenoemde verklaring voor het verhogen (+4,26%) van de prijzen, is de inflatie.

Zelfs prijsverlagingen
Niet ieder park verhoogt dit pretparkseizoen de prijzen. Maar liefst negen Nederlandse parken behouden dezelfde prijzen als het jaar ervoor. Mini Mundi in Zeeland en het Aardbeienland in Limburg gaan zelfs omlaag met hun prijzen. Het Zeeuwse park is afgelopen jaar overgenomen door een nieuwe partij. “We vonden de entreeprijzen te hoog,” vertelt Natalie Hulstein “en we kregen veel klachten over de prijs-kwaliteit verhouding. Dus daarom verlagen wij de prijzen.” Ook het management van Attractiepark Slagharen spreekt zich uit over de prijzen. “Ze vinden het in tijden van crisis niet gepast om de entreeprijzen te verhogen, ook al investeert het park fors in haar aanbod en beleving,” aldus Claudius Wolff. Het park zit daarmee op één lijn met Julianatoren. Ook daar wordt veel geïnvesteerd in het park. Boy Breuker: “Maar de directie geeft aan dat een dagje uit leuk en dus betaalbaar moet zijn. Wij zitten als één van de weinige parken onder de twintig euro met de entreeprijs en dat wensen wij echt zo te houden.”

Tot slot nog Plopsa Coevorden. Zij komen uit op een procentuele stijging van 1,45 procent.

Met dank aan:
www.uitmetkorting.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *