Uit onderzoek door Mintel.com blijkt dat het pretparkbezoek onder tieners in de VS de afgelopen 5 jaar flink is teruggelopen. Als belangrijkste oorzaak noemen de jongeren ‘de prijs’. Het rapport geeft ook enkele tips die de populariteit bij de jongeren weer kunnen vergroten. Alhoewel de tieners nog altijd veruit de belangrijkste doelgroep zijn voor de parken, bestaat er in de VS ook een solide groep van volwassen pretparkfans.
In 2012 bezochten 67% van de 12-17 jarigen een pretpark. Vijf jaar geleden lag dit percentage nog op 76%. Als belangrijkste oorzaak noemen de onderzoekers de financiële situatie. Waar de gemiddelde besteding per jaar in 2007 nog op $150,- lag, was die in 2012 gestegen naar ruim $170,-. Van de 55-plussers noemt 23% zich een regelmatige pretparkbezoeker. Ondanks de teruggang onder de tieners verwacht Mintel voor dit jaar een recordomzet van de attractiebranche in de VS van 14,4 miljard Dollar.
Verbeterpunten mogelijk dankzij nieuwe technologie
Onderzoekster lifestyle & leisure, Fiona o Donnell, noemt ook enkele punten waarop parken de gastervaring kunnen verbeteren:
De opbrengsten kunnen worden verhoogd door nieuwe vormen van entertainment te omarmen; zoals gaming en vermaak op het internet. Ook geven de bezoekers aan dat zij open staan voor nieuwe activiteiten die het wachten in de rij voor een attractie, aantrekkelijker maakt.
De parken weten steeds beter hoe zij hun social media kanalen moeten inzetten om in contact te komen met hun bezoekers. Speciale aandacht wordt besteed aan blogs, die genoemd worden als ‘het belangrijkste social media platform’. Hiermee bereiken de parken o.a. de meest betrokken fans, die ook steeds vaker een rol spelen als klankbord voor nieuwe ontwikkelingen.
Nederlandse situatie
Het is bekend dat pretparkontwikkelingen in de VS vaak enige tijd voorlopen op de Nederlandse situatie. We vroegen daarom aan leisure expert Reinoud van Assendelft (www.vanassendelftpartners.nl) of ook deze ’trend’ naar Nederland kan overslaan? Van Assendelft: “Dat de groep tieners terugloopt zien we nu al gebeuren. Dat heeft ook grotendeels met de demografische ontwikkeling te maken. Er zijn de afgelopen twee decennia al steeds meer voorzieningen voor ouderen op de attractieparken geplaatst, zodat ook ouders en grootouders, die met kinderen een park bezoeken, zich ook vermaken. De ontwikkeling van verminderde interesse bij de tieners in de VS kan een voorbode zijn van ontwikkelingen in Europa. Het is voor de parken dan ook goed om dit goed te monitoren en daar bijtijds op in te spelen.”
Bron: www.mintel.com