De markt van indoor speelparadijzen nadert een verzadigingspunt. Dat is een van de conclusies uit het Branche-onderzoek door Van Spronsen. In de periode 2015 – 2020 neemt het aantal kinderen in Nederland met 1,7% af. Toch beschrijft het rapport ook de kansen die deze markt biedt.
In Nederland bevinden zich circa 122 indoor speelparadijzen, exclusief speelfaciliteiten bij horeca- en retailbedrijven. De gemiddelde dichtheid bedraagt 5,0 speelparadijzen per 100.000 kinderen. Voor de toekomst verwacht van Spronsen in deze markt o.a. de volgende ontwikkelingen:
- Consolidatie; steeds meer ketenvorming
- Groei naar en breder concept van Family Entertainment Centers, die meerdere leeftijdsgroepen aantrekken
- Specialisatie; speeltuinen gericht op nichemarkten
- Ontstaan van groene en duurzame varianten
- Nieuwe locaties, (high traffic.)
- Samenwerking met retail en sport
…en ook diverse trends in horeca en marketing worden in het compacte rapport beschreven.
Verder bevat de publicatie informatie over de brancheverdeling, de consument, interviews met formulemanagers, trends en de (hier boven al beschreven) toekomstvisie.
Bekijk de publicatie: Indoor speelparadijzen in beeld (pdf)