Sauna en Wellness Nederland, de brancheorganisatie voor Leisureondernemers in de wellnessbracnche, heeft onderzoek gedaan naar de drempels en voorwaarden van een wellnessbezoek. Dit onderzoek “Drempels en voorwaarden wellness bezoek” is gedaan op basis de Leisure Leefstijlen van mensen die niet naar een sauna/wellness gaan en toont aan welke leefstijlen met name over te halen zijn tot wellness bezoek en op welke manier.
De sauna- en wellness sector in Nederland heeft zich in de laatste jaren sterk ontwikkeld. Het aanbod van sauna en wellness faciliteiten is inmiddels zeer uitgebreid. Toch maakt het grootste deel van de Nederlanders nog geen gebruik van wellness voorzieningen. Twee op de drie mensen doet vrijwel nooit sauna- en wellnessactiviteiten en 30% ziet er tegen op om met vreemde mensen in hun blootje te zijn. Dit percentage onderschrijft het succes van de dagen met badkleding.
Demografische verschillen
Vrouwen vinden het naakt zijn vervelender dan mannen. Toch is de ruime meerderheid van de bezoekers van sauna en wellness vrouw. Vrouwen vinden het ten opzichte van mannen wel vaker te duur en te benauwd. Mannen vinden sauna en wellness vaker saai, waar vervolgens de branche op inspringt met barbiershops. Jonge mensen (tot 24 jaar) vinden wellness relatief vaak duur en saai, maar toch geeft 26% van de jonge mensen aan het wel eens te willen proberen. Mensen boven de 55 vinden het vaker een overbodige luxe.
Kansen
Ondanks het feit dat ze de sauna niet bezoeken, vindt 27% van de niet-bezoekers wellness activiteiten wel aansprekend en overweegt 26% van de niet-bezoekers wel een bezoek aan wellness activiteiten. Daarnaast is het opvallend dat ongeveer de helft van de niet-bezoekers van het afgelopen jaar toch ooit wel eens een sauna heeft bezocht. Van de ondervraagde niet-bezoekers geeft 19% aan dat het positieve effect van wellness op de gezondheid een reden is om (waarschijnlijk) vaker wellness activiteiten te ondernemen. Vooral de doelgroepen geel, lime, rood en paar zijn hiermee over te halen. De doelgroepen aqua, blauw en groen zijn minder goed over te halen met gezondheidsargumenten. “Er is dus een wereld te winnen bij de niet-bezoekers van sauna en wellness”, aldus Willem Kraanen van Sauna en Wellness Nederland.
Meeste potentie
Doelgroepen geel en lime hebben de meeste potentie om een sauna of wellness activiteit te bezoeken. Deze doelgroepen kunnen vooral aantrokken worden door de inzet van acties en aanbiedingen. Ook de promotie van badkleding dagen kan bijdragen aan het vergroten van de kans op een sauna bezoek.
Meer informatie: www.saunaenwellnessnederland.nl