• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de tweede sidebar
  • Spring naar de voettekst
Pretwerk

Pretwerk

...Ondernemend recreatienieuws...

  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Home
  • Agenda
  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Top 30 dagattracties
  • Zoeken

Nieuwe pretparkattractie moet passen bij merkessentie

19 mei 2011 by Redactie 1 Reactie

Het investeringsbeleid met betrekking tot nieuwe attracties vormt een van de belangrijkste aandachtspunten van het management van Europese attractieparken. Om de risico’s van grote investeringen in nieuwe attracties te verkleinen, moet de attractie passen bij de merkessentie van het park, stelt onderzoeker Pieter Cornelis die op 25 mei promoveert. Ook is het van belang dat het management bereid is risico’s te nemen.

Efteling; Joris en de Draak

Prijs van creativiteit

Het voorspellen van de effecten van investeringen in nieuwe attracties is (nagenoeg) onmogelijk, omdat er onder meer geen prijs op creativiteit te zetten is. Daarnaast is het ook lastig om resultaten tussen parken met elkaar te vergelijken omdat de verschillen tussen Europese attractieparken veelal groter zijn dan de overeenkomsten. De effecten van investeringen zullen daarom vanuit hun specifieke context bestudeerd moeten worden. Door inzicht te krijgen in de effecten van investeringen in het verleden kan het risico voor toekomstige investeringen verminderd worden.
De Attraction Respons Matrix (ARM) die Cornelis ontwikkelde, kan daarbij behulpzaam zijn. In deze matrix worden uiteindelijke economische (gedrags)effecten verklaard door inzicht te verkrijgen in tussenliggende attractie-, park- en merkresponsen.

 

Thematisering
Onderzoek met de matrix heeft opgeleverd dat het belangrijk is dat een attractie op zijn minst past bij de merkessentie van het park, en in het gunstigste geval deze merkessentie zelfs versterkt. Tevens is gebleken dat thematisering een belangrijke succesfactor is voor nieuwe investeringen; het thema moet passen binnen het merk en bij voorkeur zo gedetailleerd mogelijk worden uitgevoerd. Maar de belangrijkste factor voor langdurig succes is inspirerend management, dat risico’s tolereert, open staat voor stepwise veranderingen en in staat is een kenniscreërende organisatie te ontwikkelen.

Proefschrift Pieter CornelisHet proefschrift van Pieter Cornelis ‘Attraction accountability, predicting the unpredictable?!’ wordt uitgegeven door NRIT Media en is via de webshop op www.nritmedia.nl te bestellen.

Categorie: Dagrecreatie Tags: pretpark, thematisering

Lees Interacties

Reacties

  1. paula zegt

    23 mei 2011 om 13:12

    Efteling blijft altijd goed bij zijn merkessentie

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Productnieuws

Uitbreidingsmogelijkheden toeristische attractie vaak beperkt door de omgeving

Nieuwe tijdelijke expositie in ZooParc: Safari Bricks komt naar Overloon

De zomer barst los in het Nederlands Openluchtmuseum  

Vakbeurzen herstellen, publieksbeurzen blijven achter

Landal Wirfttal spreekt tieners aan met nieuw entertainmentconcept

Meer over Productnieuws »

Wekelijkse (gratis) nieuwsbrief

Agenda

mrt 22
07:00 - 15:00

ZwembadBranche congres

mrt 23
15:00 - 19:00

Convious netwerk event dagrecreatie

mrt 29
29 maart om 10:00 - 30 maart om 17:00

Webwinkel Vakdagen

apr 1
Gehele dag

Open Camping Dag

jun 22
Gehele dag

Nationaal Fietscongres

Bekijk kalender

Recente reacties

  • Rachid Chabali op Knelpunten toezicht zwembaden in kaart gebracht
  • Avasto op Van Egdom waterglijbanen overgenomen door het Duitse Wiegand Waterrides
  • Marjo op Stappen in verhoging minimumloon gaan te snel voor o.a. de recreatiesector

Secundaire Sidebar

Insight

“Mensen zien op vakantie gaan bijna als een basisbehoefte”

Toestaan van tijdelijke bewoning voor vitalisering vakantiepark

Podcast: Richard Otten in gesprek met Marco Budding van EuroParcs

Markt voor skihallen in Nederland is aardig verzadigd

Rabobank adviseert leisure sector: Zet in op digitaliseren

Lees meer over Insight »

Kennispartners

BCE leisure

Stratech

Top Animation

RED online marketing

Countus

Insiders

Kopare Development

Boldmove Nation

Convious

Van Hoorne Entertainment

Ginder

Kruidenier

ACSI

Recreatheek

Parkvakanties

Speelplan

CampPlus

Toegankelijke recreatie

Pleisureworld

Bureau Snugger

Amusement Hub

loader-image
Soekky Stories
Livinwood
Maxxton
Recreatie Noord-Holland
Convious
Joint Projects

Footer

Pretwerk.nl is een platform voor professionals in de brede definitie van de vrijetijdssector. Wilgenroos 11 4102 KL, Culemborg E-mail: redactie@pretwerk.nl

Onze privacyverklaring

Links

  • Adverteren op Pretwerk
  • Colofon

Volg ons

  • Pretwerk.nl RSS
  • Twitter
  • LinkedIn

Copyright © 2023 · Pretwerk · Site door: buro KREAS