Dierenpark Emmen wordt door liefhebbers van dierentuinen hoog aangeschreven. Op beoordelingswebsite Zoover eindigde het park zowel in 2012 als 2011 op de tweede plek van best beoordeelde dierentuinen. De totale vernieuwing en verhuizing van het park schept, mede daardoor, wel hele hoge verwachtingen. Directeur Frankwin van Beers ziet die toekomst vol vertrouwen tegemoet: “Er wordt vooral heel veel geïnvesteerd in beleving, en daarmee gaan we iets heel bijzonders neerzetten.”
De lat ligt hoog
Het huidige park ligt er prachtig bij; met mooi uitgegroeid groen. Hoe ga je dit verbeteren? Van Beers: “We krijgen een nieuw terrein van 22 ha, dat we helemaal naar onze eigen wens kunnen inrichten. Daarbij kunnen we rekening houden met de optimale omstandigheden waarin de dieren verblijven en met de bezoekers. We zien dat moderne dierenparken veel meer aandacht besteden aan het creëren van belevenissen. Mooie voorbeelden daarvan zijn Bush Gardens en Animal Kingdom (red.: beiden in de VS). In het nieuwe park creëren we drie belevingswerelden met een heel eigen storyline; vooral gericht op de dieren in hun leefwereld. Dat is ook meteen het grootste verschil met het huidige park, waar het vooral gaat om het bekijken van dieren in hun verblijven.”
Ook over de groenvoorziening is nagedacht. Er wordt gewerkt met bomen die al redelijk ver zijn uitgegroeid. Samen met Drielanden Bomen wordt internationaal de beplanting geselecteerd die past bij de verschillende zones.
Vol aan de slag
De aanloop naar de verhuizing is niet altijd even soepel verlopen. Zo is er flink gediscussieerd, vooral binnen de politiek, over de financiering van de plannen. Nu lijken er geen obstakels meer en is de bouw van het nieuwe park officieel begonnen. Van Beers: “Volker Wessels is de hoofdaannemer. Die is nu begonnen om het terrein klaar te maken voor de grote make-over. Als straks de grote grondverzetmachines in beeld komen, dan wordt de start ook veel meer zichtbaar. Ondertussen is men op diverse plekken bezig met de voorbereiding. Aan de enorme kas van 18.000m2, waarin straks de jungle wordt ondergebracht, wordt al gewerkt bij een staalbedrijf; en de mensen van de groenvoorziening zijn ook al internationaal boodschappen aan het doen.”
Er wordt toegewerkt naar oktober 2015. Dan gaat het park dicht voor de verhuizing. Dat gebeurt dus in één keer. De officiële opening voor het publiek staat gepland voor december 2015.
Belevenissen creëren
Centraal in de nieuwe aanpak staat het ‘creëren van belevenissen’. Ondersteuning op dat gebied wordt geboden dor Jora Vision. Er komen drie themazones; De hete droogte, de ijzige kou en de vochtige warmte. Rondom elk themagebied wordt een verhaallijn gecreëerd. Ook de retail en horeca worden aangepast aan het thema.
John Ruisch van Jora Vision is verantwoordelijk geweest voor ‘de verhalen’. Maar wat moeten we ons bij ‘een verhaal’ voorstellen? Ruisch: “Een verhaal moet je gewoon letterlijk nemen; maar dan wel met een open einde. Zo hebben we voor elk gebied een compleet verhaal geschreven; met hoofdrolspelers en gebeurtenissen. Op dit moment vormen die verhalen voor de ontwerpers de kapstok om de gebieden in te richten en te thematiseren. In ‘de Jungola’ is vogelliefhebber Jim neergestort met zijn vliegtuig. Hoe weet zich goed in de jungle in leven te houden en is nog steeds op zoek naar een mythische vogel. Het neergestorte vliegtuig is een prachtig thema voor een speeltoestel en de mythische vogel; daar kunnen de kinderen naar zoeken. Het verhaal wordt vooral via marketingkanalen gecommuniceerd. Zo krijgt elke themazone een eigen verhaal; In de Serenga staat de zorg voor de natuur centraal, en in het ijzige Nortica ligt de nadruk op veldonderzoek.”
In tegenstelling tot de eerdergenoemde parken in de VS, met een zeer hoog attractiegehalte, blijven in Dierenpark Emmen de dieren altijd centraal staan.
In het nieuwe gebied staat al een gebouw dat onderdeel blijft uitmaken van het toekomstige park. Hierin is de gethematiseerde indoor speeltuin Yucatan gevestigd. Dit gebouw krijgt een eigen invulling, en maakt geen onderdeel uit van een themazone. Om een dierentuin aantrekkelijk te maken voor kinderen, is ‘spelen’ belangrijk; en daarin voorziet deze plek uitstekend.
Bedrijfsvoering
Een van de doelstellingen van de grote verbouwing, is om het Dierenpark zo in te richten, dat een rendabele bedrijfsvoering mogelijk is. Door teruglopende bezoekersaantallen was het park de afgelopen jaren in zwaar weer terecht gekomen. Sinds 2010 ligt het jaarlijks bezoekcijfer rond de 700.000. Na de heropening wordt gestreefd naar 1,3 miljoen bezoekers per jaar. Van Beers ligt toe: “Dat is een stevige doelstelling. Het punt waarop we de exploitatie break-even kunnen laten draaien ligt wel wat lager. We mikken niet alleen op meer bezoek, maar ook op een hogere besteding per bezoeker. Ten opzichte van het huidige park wordt het aantal punten voor retail en horeca flink uitgebreid. De verhalen die in het park worden verteld bieden extra aanknopingspunten voor de verkoop van souvenirs. Daarmee krijgt ook dit onderdeel van het park een eigen unieke invulling.
Toekomstmuziek
Er wordt in de huidige plannen al gekeken naar kleinschalige verblijfsrecreatie in combinatie met het park. Als het aan Van Beers ligt, dan komt dat in een volgende fase zeker nog aan de orde: “Maar voorlopig concentreren we ons volop op de realisatie van het nieuwe Belevenspark.”
(dit artikel verscheen al eerder in vakblad Recreatief Totaal)
Meer informatie:
www.dierenparkemmen.nl
www.joravision.com