NHTV Breda lanceert op 25 september 2014 de eerste online fietsnetwerkanalyse-toolset onder de naam Bike PRINT. Deze toolset kan gebruikt worden om waargenomen fietsgedrag en het effect van beoogde fietsmaatregelen te analyseren. Op basis van de uitkomsten van Bike PRINT kunnen beleidsmakers kwantitatief onderbouwd maatregelen nemen die het fietsbeleid doeltreffender en fietsvriendelijker maken.
Gebruik Bike PRINT
Bike PRINT vertaalt GPS-data van fietsverplaatsingen in duidelijke fietsbeleidsinformatie. De GPS-data worden bijvoorbeeld verkregen via GPS Smartphone apps. Het resultaat van Bike PRINT zijn duidelijke inzichten in onder meer netwerksnelheden, wachttijden bij verkeerslichten, omrijfactoren en druktebeelden. Ook kan inmiddels het effect van aanpassingen en uitbreiding van het fietsnetwerk inzichtelijk worden gemaakt. Daarmee kunnen verkeersbeleidsmakers vanuit gemeten fietsgegevens de infrastructuur optimaliseren. Het systeem is zo opgezet dat het zowel nationaal als internationaal direct kan worden ingezet. Beleidsmakers en adviesbureaus kunnen met behulp van een online analyse toolkit de beleidsinformatie raadplegen, maar ook zelf analyses uitvoeren naar het fietsgebruik in de regio.
Innovatieve schakel
Met de ontwikkeling van Bike PRINT komt een nieuwe innovatieve schakel tussen onderzoek en fietsbeleid beschikbaar. Bike PRINT past in lijn van instrumenten voor interactieve planvorming, zoals de mobiliteitsscan en de bereikbaarheidskaart. Het speelt in op de kennisbehoefte van beleidsmakers op het gebied van fietsen en biedt hierbij ondersteuning in de beleidsvorming en in de uitvoering van het fietsbeleid. Het vertaalt GPS-data van fietsverplaatsingen in beleidsrelevante informatie en geeft de gebruiker een gedetailleerd beeld van het actuele fietsgebruik, de netwerkkwaliteit en de fietspotentie (bereikbaarheid). Hiernaast kunnen met Bike PRINT effecten
van concrete maatregelen worden voorspeld.
Noord-Brabant fietsprovincie nummer 1
Nederland staat internationaal bekend als het fietsland bij uitstek. Nationaal blijven de beleidsambities ten aanzien van het fietsverkeer onverminderd hoog. Vanuit verschillende overheidslagen wordt ingezet op een verdere stimulering van het fietsgebruik. De provincie Noord-Brabant wil in 2020 de nummer één fietsprovincie van Nederland zijn. Hiervoor wordt onder meer geïnvesteerd in het optimaliseren van de fietsvoorzieningen, maar ook kennisinnovatie op het gebied van het fietsgebruik. Dit is voor de provincie Noord-Brabant en het Samenwerkingsverband Eindhoven een belangrijke reden geweest om de ontwikkeling van Bike PRINT financieel te ondersteunen.
Met het ontwikkelen van Bike PRINT geeft NHTV invulling aan de ambitie een ondernemende en innovatieve hoger onderwijsinstelling te zijn waarbij de ontwikkeling van het onderwijs en de samenwerking met het werkveld centraal staat.
Bron: persbericht NHTV