Nederlandse ondernemers maken kennis met Europa-Park

Afgelopen week bracht een groep van Nederlandse ondernemers uit de recreatie-sector een bezoek aan Europa-Park. Het grootste attractiepark van Duitsland trekt steeds meer bezoekers uit Nederland. Reden voor Pleisureworld, het platform voor ondernemers in de markt van leisure, recreatie, sport en toerisme, om een studiereis naar Zuid-Duitsland te organiseren.

Pleisureworld studiereis naar Europa-Park

Korte vakantie
Tijdens de driedaagse reis maakten de deelnemers onder meer kennis met de verschillende overnachtingsmogelijkheden van het attractiepark. Behalve vier viersterren hotels beschikt Europa-Park ook over een camping en glamping-accommodatie. Om verder te bouwen aan Europa-Park als een bestemming voor een korte vakantie zal  in 2012 een vijfde hotel geopend worden.  Met dit 230 kamers tellend hotel heeft Europa-Park het grootste hotelresort van Duitsland.

 

Attractiepark
Natuurlijk stond een bezoek aan het park op het programma en werden de highlights van de meer dan 100 attracties en shows bezocht. Tijdens de rondleiding was men ook getuige van de eerste grondwerkzaamheden voor de nieuwe houten achtbaan die in 2012 haar eerste passagiers met meer dan 100 km/u over de rails zal laten rijden. Jaarlijks vinden er 1.500 zakelijke evenementen in het park plaats. De hiervoor beschikbare zalen (van 20 tot 2.000 zitplaatsen) werden geïnspecteerd. Ook enkele van de meer dan 50 restaurants en eetpunten kregen aandacht. Met name het concept van het onlangs geopende Foodloop-restaurant oogstte veel bijval. In dit restaurant komt de bestelling via een achtbaan op je tafeltje terecht.

Achter de schermen
Aan de studiereis namen met name vertegenwoordigers van en leveranciers aan attractieparken deel. Middels een presentatie en een rondleiding achter de schermen werden concept en succesfactoren van Europa-Park toegelicht. Het park is begonnen als en is nog steeds de showroom van Mack Rides, het 231-jarige moederbedrijf en een van de vijf grootste attractie-leveranciers ter wereld. De nieuwe producten van de familie-onderneming Mack worden ook nu nog eerst in het eigen attractiepark gepresenteerd. Met een bezoek aan de verderop in het Zwarte Woud gelegen fabrieken van Mack Rides werd de studiereis afgesloten.

Kerncijfers
Europa-Park is met meer dan 4 miljoen bezoekers het op een na best bezochte attractiepark van Europa. Het park kent geen jaarrond-openstelling en is daarmee het grootste park ter wereld met een seizoensopenstelling.  Voor veel Nederlanders is het een nieuw park, toch bestaat het al 36 jaar. De helft van de bezoekers komt uit Duitsland, 20% uit Zwitserland en een even groot percentage uit Frankrijk. De restcategorie bestaat uit een groeiende aantal Benelux-bezoekers.

Het park is gethematiseerd rondom Europese landen. De meer dan 100 attracties en shows zijn verdeeld over 13 Europese themagebieden. Per dag staat er zes uur show op de planken. Het park is bij achtbaanliefhebbers bijzonder geliefd: in het park staan maar liefst tien achtbanen, waaronder de hoogste van Europa. De vier hotels die ook een Europees thema kennen, hebben 3.500 slaapplaatsen, het Camp Resort 1.200. Het park is 85 ha groot en Europa-Park geeft aan 3.100 mensen  direct emplooi.

Meer informatie:

www.europapark.nu

www.pleisureworld.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *