Inmiddels hebben 1,35 miljoen mensen een Museumkaart (+ 3,9% t.o.v. 2016). In 2017 hebben zij 8,7 miljoen museumbezoeken gebracht (+2,8%). O.a. hierdoor groeit de vergoeding die musea ontvangen met 12% naar 62 miljoen euro. Ook het aantal Museumkids blijft groeien, net als het aandeel van mensen met een mbo-opleiding of een modaal inkomen.

In 2017 is Museumkids.nl vernieuwd, net als de Museuminspecteurs-app waarmee musea het predicaat ‘kidsproof’ kunnen verwerven. Ook is MuseumkaartMatch.nl succesvol gelanceerd; daar vind je als volwassene je ideale gezelschap voor een dagje uit.
De museumbranche is vitaal, hoewel de overheidssubsidies her en der onder druk staan. De gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart aanstaande bieden musea de kans om hun maatschappelijke waarde voor lokale gemeenschappen opnieuw onder de aandacht te brengen en hun relatie met de gemeenten verder te verdiepen. Want in onze snel veranderende samenleving vertellen musea verhalen die we niet mogen vergeten. Met hun collecties verrassen en verrijken musea bezoekers, gemeenschappen en de maatschappij als geheel.
De Museumkaart bestaat sinds 1981 en is een initiatief van de musea zelf. De Museumkaart wordt uitgegeven door de Museumvereniging, de brancheorganisatie van musea in Nederland. De exploitatie van de kaart is ondergebracht in Stichting Museumkaart die er voor zorgt dat alle opbrengsten ten goede komen aan de deelnemende musea.
Bron: persbericht Museumvereniging
Meer informatie: www.museumkaart.nl