‘Nieuw publiek verbinden aan musea’ is het doel van de vierde Nationale Museumweek, die van 9 t/m 15 april in het gehele land wordt gehouden! Ook voor andere recreatiebedrijven biedt de Nationale Museumweekeen mooie aanhaakkans. Door het organiseren van specifieke activiteiten voor diverse doelgroepen, laten ruim 400 musea zien dat hun collecties voor élke Nederlander interessant en relevant zijn. Het centale thema: Ontdek samen ons échte goud. Dichterbij dan je denkt!
Want hoe creëren we aandacht en nieuwsgierigheid bij nieuwe groepen, met name bij mensen die niet of nauwelijks musea bezoeken? Op die vraag geeft de Museumvereniging samen met alle betrokken musea gedurende de nationale Museumweek 2018 een passend antwoord. Tijdens de Nationale Museumweek staat heel Nederland daarom weer in het teken van een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is. Kortom: #OnsEchteGoud.
Om iedereen te interesseren: landelijke en regionale mediacampagne
Elke inwoner van ons land interesseren voor onze museale collecties, is de ambitie van de Museumweek, niemand uitgezonderd. Door een landelijke reclamecampagne – radio, TV, outdoor, print, online – creëren we brede aandacht voor de Nationale Museumweek. Daarom gaan we weer samenwerken met verschillende printmedia, ook regionaal en plaatselijk. Ook komt er een social media-campagne en gaan we proberen dagelijks trending topic te worden door intensieve social media-activering. Maar jullie journalistieke medewerking blijft toch het belangrijkste om iedereen te kunnen interesseren.
Voor hen die nooit in een museum komen: Gouden pronkstukken
Om mensen die zelden of nooit in musea komen toch te bereiken, tonen we ook deze editie enkele Gouden Pronkstukken. Op deze manier proberen we publiek en pers met indrukwekkende gouden replica’s in de publieke ruimte te confronteren en te verrassen met museale collecties bij hen in de buurt. De Museumkaarthouder mocht een nieuw gouden pronkstuk kiezen in Gelderland: het ADO-Speelgoed uit het CODA Museum (Apeldoorn), de Jachthoorn van John Frost Airborne Museum Hartenstein (Oosterbeek) of Slot Loevestein. Slot Loevestein werd met ruim 50% van de door Museumkaarthouders uitgebrachte stemmen, gekozen tot hét pronkstuk van alle 1,3 miljoen kaarthouders. Daarnaast zijn er de onthullingen van de gouden Ploeger in Helmond (Museum Helmond) en de gouden Halve Maen in Harlingen (Hannemahuis) (zie rechtenvrije foto’s).
Voor scholieren in het voortgezet onderwijs: pop-up musea
Om museale voorwerpen echt naar nieuwe groepen te brengen is er vorig jaar een succesvolle pilot gedraaid met drie pop-up musea in scholen (VO en MBO). Dit jaar concentreren we onze inzet op samenwerkingsverbanden tussen musea en scholen voor voortgezet onderwijs. Scholieren mogen hun eigen tentoonstelling samenstellen uit de collectie van een nabijgelegen museum en presenteren op hun school. Dit jaar zijn drie “gouden pop-up musea” uit de collecties van Naturalis, Limburgs Museum en Streekmuseum Volksterrenwacht onderdeel van de hoofd-programmering. Zo brengen we #OnsEchteGoud ook voor deze doelgroep “dichterbij dan je denkt”!
Voor Millennials: Golden Hours in het weekend
In Nederland zijn er op dit moment ruim 4 miljoen jongvolwassenen (millennials); zij zijn geboren tussen 1980 en 2000. Velen van hen bezoeken zelden of nooit een museum. Daarom organiseren we dit jaar twee “Golden Hours” op het einde van de middag, op zaterdag in een museum buiten de Randstad en op zondag in een museum in Amsterdam. Met speciale inhoudelijke programma’s in dat museum rond een optreden van Sevn Alias.
Meer informatie: www.nationalemuseumweek.nl