Steeds vaker worden technische hulpmiddelen ingezet om processen in een attractiepark efficiënter te laten verlopen. Tijdens een kijkje achter de schermen bij Movie Park Germany bleek dat ook dit park, met succes, nieuwe technieken toepast.
Wachtrij omzeilen
Een van de grootste ergernissen van bezoekers aan een attractiepark zijn de lange wachtrijen voor attracties. Dankzij een slim apparaatje, ‘De TIM’ kunnen bezoekers, tegen een bijbetaling de wachtrij vermijden. Er zijn drie versies beschikbaar;
- de TIM neemt je plaats in in de reguliere wachtrij
- de TIM verkort de wachtrij met 50%
- de TIM verkort de wachtrij met 90%
Zodra je aan de beurt bent geeft het apparaat een signaal af en kun je via een zij-ingang direct instappen in de attractie. Je kunt dus op het terras je beurt afwachten in plaats van in de wachtrij. Er is een beperkt aantal TIM’s op het park beschikbaar.
Wouter Dekkers, directeur van het park: “We waren bij de invoering van de TIM’s wel sceptisch. Toen ik een aantal jaar geleden een soortgelijk systeem bij een ander park invoerde, kwam het niet van de grond. Hier is het wel een succes.” Voelen mensen in de wachtrij zich niet benadeeld? Dekkers: “Afgelopen jaar hebben we daar in totaal vier klachten over ontvangen. Dat is vrij weinig. Je kunt dit systeem vergelijken met VIP plaatsen of ereloge. In een stadion of theater heeft ook niet iedereen dezelfde kwaliteit zitplaatsen. Wie bereid is om meer te betalen krijgt daarvoor voordelen.”
Bestellen en betalen in de foodservice
Een herkenbaar fenomeen op de attractieparken is de enorme rush op de foodservice rondom lunchtijd. In korte tijd ontstaan er lange wachtrijen voor de afhaalplekken van het eten. Via ‘Smartkiosks’ kunnen bezoekers nu hun bestelling, in alle rust, zelf invoeren en afrekenen. De bestelling kan daarna aan de balie worden afgehaald. Dit bespaart veel handelingen door personeel.
Kansen met fotografie
De fotografie neemt een prominente positie in bij de attracties. Bij de uitgang van de meeste attracties komt de bezoeker terecht in de souvenirshop; met daarin prominent een bestelcounter van foto’s en video’s. Het is steevast een plek waar veel mensen staan te kijken naar de ‘eigen beelden’ in de attractie. De foto’s of films kunnen ter plekke worden gekocht. Daarnaast is er voor de kopers een mogelijkheid om de bellen door te laten sturen via een Photo e-mail terminal. Een voordeel is dat daardoor de foto’s sneller kunnen worden gedeeld via social media; en dat levert weer publiciteit op voor het park.
Overige nieuwigheden in 2012
Nieuwe shows: Back to the movies; muzikale reis met de mooiste filmmelodieën, Van Helsing Show, en de Western Lightning Show Het lijkt wel of in de hele sector steeds vaker voor nieuwe shows wordt gekozen dan voor nieuwe attracties. Dekkers daar over: “Shows zijn meer geschikt voor senioren. Daarmee spelen we in op toekomstige ontwikkelingen. Een show zoals ‘Van Helsing’ vergt ook veel minder investering dan een grote attractie. De operationele kosten (personeel) zijn wel beduidend hoger. Een show ‘Van Helsing’ gaat waarschijnlijk rond de drie a vier jaar mee.”
Nieuwe producten: In de horeca: Bubble Tea, Frozen Yoghurt, nieuwe Western snack. In de retail: een eigen lijn met producten met het Movie Park logo.
Nieuwe verhalen: Het verhaal van Ice Age wordt op diverse plekken zichtbaar gemaakt: o.a. in het 4D theater en een uitgebreide souvenirshop. Een upgrade van de attractie Ice Age Adventure is gepland voor 2013.
Twee nieuwe characters in Nickland: Chum Chum en Fan Boy.
Meer informatie: www.moviepark.nl
Bekijk ook het uitgebreide verslag op www.looopings.nl