Minder daguitstapjes Belgen in laatste kwartaal 2013

In de periode oktober-december 2013 is zowel het aantal dagtrips als de uitgaven die Belgen maakten voor hun dagtrips teruggelopen. In de drie laatste maanden van 2013 ondernamen alle Belgen samen ongeveer 43 miljoen dagtrips (1). Dit betekent een daling met ongeveer 9 miljoen dagtrips of met 17% ten opzichte van dezelfde periode het jaar voordien.

figuur1
De besteding per dagtrip bleef constant op gemiddeld 38 euro per persoon en per daguitstap.

De daling van het aantal dagtrips wordt daarmee volledig doorgerekend in de evolutie van de totale bestedingen. Deze dalen eveneens met 17%. Niettemin gaven Belgen in het laatste kwartaal van 2013 meer dan 1,6 miljard euro uit voor hun daguitstapjes.

De belangrijkste dagtripactiviteit in het laatste kwartaal van 2013 is fun shopping met een aandeel van 30% in het totaal aantal uitstapjes. Openluchtrecreatie (met vooral wandelen) komt op de tweede plaats (26%). Daarna volgen culturele activiteiten en het bezoeken van bezienswaardigheden (stadsbezoek, museum, monument, bijwonen van voorstelling, enz., 17%), het bijwonen van een evenement (15%) en het bezoek aan een attractie (pretparken, dierentuinen, speeldorpen, enz., 9%).

De evolutie in volume was negatief voor elk van deze sectoren binnen het dagtoerisme. In twee sectoren daalde ook de gemiddelde besteding. Dit is het geval voor culturele activiteiten en het bezoeken van bezienswaardigheden, en het bijwonen van een evenement. De gemiddelde besteding bleef op peil in het geval van openluchtrecreatie en nam toe voor het bezoek aan attracties en fun shopping.

Per slot van rekening daalde het globaal bedrag aan bestedingen in alle segmenten met uitzondering van het bezoek aan attracties waar de bestedingen enigszins toenamen.

figuur2

Al deze informatie komt uit de WES-dagrecreatiemonitor. Dit is een permanent onderzoek van WES naar de daguitstapjes van de Belgen met de bedoeling inzicht te krijgen in onder meer het aantal uitstapjes, het profiel van de excursionisten, de bestemming, wat mensen overhaalt om een bepaalde bestemming te bezoeken, het gebruikte transportmiddel en de bestedingen. Verspreid over een jaar ondervraagt WES 24.000 Belgen naar hun daguitstapjes.

Meer informatie: WES dagrecreatiemonitor

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *