Mayaland; de grootste Plopsa investering ooit

Zaterdag 2 juli opende Plopsaland De Panne aan de Belgische kust de nieuwe indoorzone Mayaland in het bijzijn van Studio 100-eigenaars Gert Verhulst en Hans Bourlon evenals andere bekende gezichten zoals de familie Pfaff en Wendy Van Wanten. Mayaland is 4.500m² groot en bevat 10 leuke familie-attracties rond Maja de Bij en haar vriendjes, 2 restaurants en een winkel. Aan de nieuwe zone hangt een prijskaartje van 8 mio euro, meteen de grootste Plopsa-investering ooit.

Meer dan 1.000 genodigden waren zaterdag 2 juli aanwezig op de opening van de nieuwe indoorzone Mayaland in Plopsaland De Panne. Onder hen Gert Verhulst, Hans Bourlon, Wendy Van Wanten met haar kroost, Jean-Marie Pfaff en Carmen met kleinkinderen Liam en Keano en tv-kok Roger Van Damme. Zij testten als eersten De Bloemenmolen, het pronkstuk van Mayaland.

Mayaland
Na Samson & Gert, Kabouter Plop, Mega Mindy en alle andere Studio 100-figuren heeft nu ook Maja de Bij haar eigen zone in Plopsaland De Panne: Mayaland. Mayaland is een heus indoorpark van maar liefst 4.500m²  met 10 attracties die werden geïntegreerd in de prachtige bloemenwereld van Maja de Bij.

De Bloemenmolen, de grootste attractie in Mayaland, is een interactieve molen waarin de kinderen zelf hun gondel kunnen bedienen. Verder biedt Mayaland nog 3 mechanische attracties – De Swingboom, De Valtoren en de Waterlelies – en 6 interactieve speelattracties zoals De Klimboom, Het Ballenbad en De Glijbaan.

Mayaland omvat eveneens 2 restaurants – Mr Spaghetti en Maja’s Restaurant – en een Maya Shop. Mr. Spaghetti is een gezellig Italiaans restaurant dat samen met de Mayaboom aan de ingang van Mayaland zijn stempel heeft gedrukt op de skyline van het Dorpsplein van Plopsaland.

All weather-bestemming
Mayaland biedt 2 belangrijke troeven. Enerzijds verhoogt de nieuwe indoorzone de capaciteit van Plopsaland De Panne. De 10 nieuwe attracties kunnen 1.500 bezoekers per uur aan. Plopsaland zal dit jaar wellicht 1,2 mio bezoekers ontvangen en verwacht dat dit aantal de komende jaren nog zal stijgen. Mayaland maakt het mogelijk om al deze bezoekers op een comfortabele manier te kunnen ontvangen. Dit geldt eveneens voor de 2 restaurants die 1.000 zitplaatsen bieden.

Daarnaast maakt Mayaland deel uit van het masterplan om van Plopsaland De Panne een all-weather bestemming te maken. De overdekte attracties in Mayaland vormen een mooie aanvulling op de bestaande openlucht-attracties waardoor Plopsaland een leuk attractie-aanbod biedt voor ieder weertype. Tegen eind 2014 worden de andere stappen van het masterplan afgerond: een subtropisch zwembad van 3.500 m², een theaterzaal met 1.700 zitplaatsen en een klassehotel met 80 kamers.

Grootste investering
Sinds het ontstaan van Plopsaland De Panne in 2000, is Plopsa uitgegroeid tot een volwaardige groep met 5 themaparken waarin reeds 150 mio euro is geïnvesteerd. De grootste extra investering tot hiertoe is Mayaland met een prijskaartje van 8 mio euro.

Tewerkstelling
Mayaland en het bijhorende Italiaanse restaurant Mr. Spaghetti zijn goed voor 25 extra jobs. In totaal biedt Plopsaland De Panne werk aan meer dan 1.400 werknemers. De volledige Plopsa-groep stelt bijna 3.000 personen te werk.

Maja de Bij
Bij de overname van het Duitse EM Entertainment verwierf Studio 100 de rechten van onder meer Maja de Bij.  Sinds een jaar is de serie dagelijks op vtmKzoom te zien waardoor de populariteit van Maja de Bij in Vlaanderen opnieuw stijgt. In Frankrijk en Duitsland is Maja de Bij ook nog steeds populair. In 2012 zal in verscheidene landen een 3D-remake in serievorm op tv te zien zijn.

Facts & Figures

  • Investering: 8 miljoen euro
  • 10 attracties, waarvan 4 mechanische
  • 2 restaurants
  • 1 winkel
  • Start bouwwerken: 9 januari 2011

Attractie-aanbod

  1. De Valtoren
  2. De Swingboom
  3. De Bloemenmolen
  4. De Waterlelies
  5. De Glijbaan
  6. Het Ballenbad
  7. Het Spinnenweb
  8. Willie’s Speeltuin
  9. De Klimboom
  10. Het Vlot

Over Plopsa
Plopsa, de themaparkdivisie binnen Studio 100, baat 3 parken in België uit: het themapark Plopsaland De Panne, het overdekte themapark Plopsa Indoor Hasselt en de toeristische site Plopsa Coo. In april 2010 opende Plopsa zijn eerste buitenlandse themapark, Plopsa Indoor Coevorden. Eind 2010 nam Plopsa het Duitse Holiday Park over. De Plopsa-parken combineren de magie van de Studio 100-figuren met het plezier van vele topattracties in een unieke omgeving. Naast de parken beheert Plopsa ook 2 externe Plopsa Winkels in Wijnegem Shopping Center en in Hasselt.

Meer informatie over de Plopsa-parken op www.plopsa.be

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *