Markt voor dagrecreatie in België goed voor 7 miljard

Alle Belgen samen gingen in de periode april 2012-maart 2013 maar liefst 212 miljoen keer op daguitstap(1). Gemiddeld gaf elke excursionist per uitstapje 34 euro uit. Dagtoerisme door Belgen is dus goed voor een besteding van 7,2 miljard euro per jaar.

Funshoppen in Antwerpen
Funshoppen in Antwerpen

Aangezien het dagtoerisme voor veel plaatsen en regio’s in België de belangrijkste vorm van toerisme is, mogen we besluiten dat het dagtoerisme erg belangrijk is voor veel lokale of regionale economieën.

Belgen ondernemen hun uitstapjes vooral in eigen land (194 miljoen uitstapjes). De grootste trekpleisters zijn de kust, de Antwerpse Kempen en steden met Brussel, Antwerpen, Gent, Luik en Brugge op kop. De meeste buitenlandse uitstapjes gaan richting grensregio’s in Nederland en Frankrijk.

Openluchtrecreatie met vooral zonnen, wandelen en fietsen, is de belangrijkste activiteit bij daguitstapjes (70 miljoen uitstapjes). Op de tweede plaats komt het winkelen voor zijn plezier of funshoppen. Dit vindt vaker plaats in binnenstedelijke winkelcentra dan in shoppingcenters zoals Wijnegem of Waasland of in outlet centers zoals Maasmechelen Village.

In mindere mate zijn daguitstapjes gericht op culturele activiteiten, het bezoeken van bezienswaardigheden, het bijwonen van een evenement of het bezoeken van een attractie. Maar ook in deze gevallen spreken we snel over zeer grote aantallen. Bijvoorbeeld, evenementen trekken 28 miljoen dagbezoekers aan!

Enkele andere weetjes:

  • inwoners uit de provincie Antwerpen ondernemen meest uitstapjes;
  • kermissen, rommelmarkten en braderijen brengen meer dan 12 miljoen Belgen op de been;
  • ruim 6 miljoen Belgen bezoeken een museum of tentoonstelling;
  • koning auto regeert: twee derde van de uitstapjes gebeurt met de auto;
  • bij fun shopping besteedt men dubbel zo veel als gemiddeld.

Al deze informatie komt uit de WES-dagrecreatiemonitor. Dit is een permanent onderzoek van WES naar de daguitstapjes van de Belgen met de bedoeling inzicht te krijgen in onder meer het aantal uitstapjes, het profiel van de excursionisten, de bestemming, wat mensen overhaalt om een bepaalde bestemming te bezoeken, het gebruikte transportmiddel en de bestedingen. Verspreid over een jaar ondervraagt WES 24.000 Belgen naar hun daguitstapjes. De WES-dagrecreatiemonitor laat toe de positie te evalueren van de verschillende spelers op een snel evoluerende vrijetijdsmarkt.

Meer informatie: WES dagrecreatie monitor

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *