Op 24 maart werd de nieuwe achtbaan Lost Gravity in Walibi Holland geopend. Het park heeft nog volop groeiambities en deze attractie geeft daaraan zeker een nieuwe impuls. De volgende nieuwe achtbaan staat inmiddels ook al op de planning; voor 2019. Wat dat gaat worden wil directrice Mascha van Till nog niet verklappen.
Topper voor tieners
Met ‘Lost Gravity’ heeft Walibi Holland er weer een nieuwe trekpleister bij, specifiek gericht op de kerndoelgroep: tieners. De baan is op maat gemaakt voor het park door de firma MACK. Van Till: “In de eerste briefing met MACK hebben we aangegeven dat we een spectaculaire achtbaan wilden hebben met heel veel afwisseling kort achter elkaar. De achtbaanbouwer maakte daarop een basisontwerp en na enkele overlegrondes kwam de huidige baan er uit. En daar zijn we ontzettend blij mee.” Aangezien het park in de toekomst nog meer bezoekers wil ontvangen is de capaciteit van nieuwe attracties ook een belangrijk aandachtspunt. Deze attractie kan 800 personen per uur verwerken. Een maatregel die de efficiency nog aardig heeft verhoogd is het makkelijke en snelle bagagesysteem. In De Stentor laat Van Till zich ontvallen dat de nieuwe investeringen de komende jaren moeten zorgen van een groei van de huidige 900.000 bezoekers in 2015 naar 1 miljoen in 2020.
Investeringsbeslising
Walibi Holland is onderdeel van het Franse bedrijf Compagnie des Alpes. Een investeringsbeslissing, zoals in de baan Lost Gravity, kan niet worden genomen zonder toestemming vanuit het hoofdkantoor. Dit jaar wordt er in maar liefst vijf parken een grote nieuwe attractie geopend. (waaronder ook en spektakelstuk in Walibi Belgium; Pulsar ) We vroegen aan Mascha van Till of het lastig is om een investering in ‘je eigen park’ gerealiseerd te krijgen? Van Till: “Wij zijn zelf verantwoordelijk voor een goede exploitatie van ons park. Dus bij een investering maken we ook zelf de berekening. Natuurlijk is het zo dat de uiteindelijke beslissing in Frankrijk wordt genomen. Maar dat gebeurt in goed overleg. Er wordt ook van ons verwacht dat we zelf met een idee komen. Als je dat goed onderbouwt, dan kun je veel gedaan krijgen. Het is dus niet zo dat er wordt gekeken welk park er ‘aan de beurt is’.”
De opening en eerste reacties
De opening was erg goed bezocht. Vooral veel fanclubs van rollercoasters (zelfs uit België.) waren op de opening afgekomen. De bezoekers werden op deze openingsdag ontvangen door acteurs die het thema van Lost Gravity leuk invulden. “Er was een meteoriet ingeslagen die de zwaartekracht heeft aangetast.” Rondom de achtbaan zijn permanente decorstukken aangebracht die de ‘lost gravity’ weergeven, zoals een helicopter op z’n kop. Bij Walibi wordt zo’n verhaal/thema wel wat minder zwaar aangezet als bij Baron 1898. De baan zelf mag vooral het werk doen; deze oogt spectaculair, want je ziet precies waar je duikt en over de kop gaat.
Bij de uitgang is nog een bescheiden souvenirshop ingericht en kun je je foto (met augmented reality) nabestellen op een geautomatiseerde kiosk.
Walibi Holland
Walibi Holland is dit seizoen van 24 maart tot 30 oktober open. Naast Lost Gravity staan er weer verschillende festivals gepland die een bezoek aan het attractiepark een extra dimensie geven. In de zomermaanden staan onder andere Out of Control en het zomerfestival Summer Vibez op het programma. In oktober vindt het beruchte Halloween Fright Nights weer plaats.
Zi ook: recent interview met Mascha van Till over veiligheid en financiële zekerheid
Meer informatie: www.walibi.nl
Een eerste indruk: