Komst van groot Universal attractiepark en leisure destinatie nabij Londen

Comcast NBCUniversal heeft een overeenkomst ondertekend met de Britse premier Starner om een enorm attractiepark, met resort en entertainmentgebied te realiseren in het Britse Bedford. (op 35 minuten treinafstand vanaf Londen). Het enige voorbehoud ligt nu nog op het vlak van de benodigde vergunningen. De opening staat gepland voor het jaar 2031. Er is een investering van 50 miljard Pound (€ 58 Miljard) mee gemoeid in een tijdsframe tot 2050.

Universal is wereldwijd een van de grootste spelers (in 2023 nr 4 keten wereldwijd qua bezoekersaantallen – bron AECOM) op het gebied van attractieparken. Waar marktleider Disney al sinds 1992 vertegenwoordigd is in Europa, met Disneyland Paris, waagt nu ook Universal deze sprong. Een leisureproject van een dergelijke omvang geeft een hele regio een enorme economische impuls. Universal belooft, naast de enorme investeringen, ook nog eens 28.000 banen in o.a. hospitality, bouwactiviteiten en bij toeleverende bedrijven. Als de vergunningen volgens planning binnenkomen, dan wordt al in 2026 gestart met bouwen. Voor het eerste jaar na opening wordt gemikt op een bezoekcijfer van 8,5 miljoen. Ter vergelijking; Het grootste Disney Park in Parijs kwam in 2023 uit op 10,5 miljoen bezoekers en de Efteling kwam in dat jaar uit op 5,560.000.

De plannen van de Universal leisure destinatie ontwikkeling omvatten o.a.:

  • Een enorm attractiepark met themazones rondom de bekende merken die Universal in het portfolio heeft.
  • Verblijfsaccommodaties. Er wordt gestart met een hotel met 500 kamers
  • Een winkelgebied gecombineerd met horeca en entertainment.
Het gebied waar het Universal park gerealiseerd gaat worden

Locatiekeuze

Er worden diverse argumenten aangedragen voor deze locatiekeuze in het Britse Bedford:

  • De locatie ligt dicht bij Londen en heeft een uitstekend bereik binnen Groot Brittannië.
  • Universal heeft hier een plek gevonden met voldoende ruimte voor een dermate grootschalige ontwikkeling
  • Er zijn goede verbindingen met snelwegen en spoor (beiden krijgen een uitbreiding) en de nabijheid van vliegveld Luton maakt de site ook goed bereikbaar voor Europese bezoekers.
  • Toerisme in Groot Brittannië is aanzienlijk (in 2023: 38 miljoen bezoekers) en er zijn groeiambities op dit gebied.
  • Ook speelt het mee dat er al diverse hoofdkantoren van Comcast NBCUniversal bedrijven gevestigd zijn in Londen.

De komst van het Universal park zal ook invloed hebben op de Nederlandse markt. Een vlucht van Amsterdam Schiphol (of Brussel voor onze Belgische lezers) naar Luton Airport neemt 1 uur en 15 minuten in beslag. De uitstraling van een Universal park is dermate groot dat bezoekers bereid zijn om daarvoor wat extra reistijd voor lief te nemen. De situatie is wat bereikbaarheid en aantrekkingskracht betreft grotendeels vergelijkbaar met Disneyland Paris.

Meer informatie:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *