De pop-up attractie ‘World of Dinos’ rekent op 50.000 bezoekers in 8 weken tijd. Op 7 juli ging de experience in de Jaarbeurs Utrecht open en de eerste dagen was het meteen al topdrukte; ondanks het zomerse weer. De organisator, Hillenaar Events, heeft plannen om de attractie na Utrecht op andere locaties op te bouwen.
Woordvoerder Mariska van den Hout: “Dinosaurussen zijn een populair en tijdloos thema. De experience die we hier in Utrecht hebben neergezet is de meest uitgebreide in Europa.”
Drie zones
De Expo bestaat uit drie delen; In het eerste gedeelte lopen de bezoekers door een land met bewegende en brullende dinosaurussen tegen een foto-achtergrond. Bij elke Dino staat informatie over de achtergrond van het dier. Voor deze informatie en het uiterlijk van de animatronics is nauw samengewerkt met een bekende Nederlandse paleontoloog. Door deze aanpak is de attractie niet alleen interessant voor kinderen, maar biedt het ook een meerwaarde aan de wat oudere bezoekers die op zoek zijn naar kennis.
Deel twee is een Dinoscoop. In deze filmzaal worden doorlopend educatieve documentaires getoond waar je vanuit een comfortabele stoel naar kunt kijken. De films zijn geschikt voor jong en oud en geven inzicht in de specifieke kenmerken, leefomgeving, voedsel en voortplanting van talloze dinosoorten.
Het derde gedeelte is een horecaplein, met daar omheen speelse voorzieningen in een dinosaurus-thema. Dat zijn o.a. een grote zandbak, waar je als paleontoloog op zoek kunt gaan naar skeletten van dino’s; rijden op dinosaurussen een springkasteel en een souvenirshop. Bijzonder en vernieuwend is een 9D-Experience. Dit is een soort ‘ei’ waar je in kan zitten en door de Virtual Reality bril stap je volledig terug in de tijd.
Een speurtocht is (gratis) optioneel, maar wordt door bijna alle bezoekers met kinderen meegenomen. Bij inlevering vaneen ingevulde speurlijst, ontvangen de deelnemers na afloop een klein presentje.
Organisatie
Voor de horeca, beveiliging en EHBO wordt gebruik gemaakt van de dienstverlening door de Jaarbeurs. De overige activiteiten rondom de attracties houdt Hillenaar in eigen hand. Op rustige dagen wordt de attractie bemand door vijf personen; op drukke dagen loopt dat op naar tien. De horeca, die samenwerkt met het naastgelegen horecapaviljoen ‘Speys’ regelt zelf de personeelssterkte afhankelijk van de drukte.
Marketing
De World of Dinos Experience bevind zich in een ander marktsegment als pretparken. De gemiddelde bezoekduur ligt immers rond de 1,5 a 2 uur. Hillenaar heeft o.a. een eigen marketingkanaal, Ticketveiling.nl, om het bezoek een impuls te geven. Ok wordt er handig gebruik gemaakt van de nabijheid van Centraal Station Utrecht. Met de NS is een combinatie-arrangement gemaakt.
Hillenaar Events
Het is voor Hillenaar bepaald niet de eerste keer dat zij een groot event organiseren. De onderneming heeft alle expertise die nodig is voor de productie van events in eigen huis. Van creatie en techniek tot marketing en promotie. Eerder werden met succes onder meer diverse wintercircussen geproduceerd in Nederland. Hillenaar maakte tevens faam met YouTube events waarbij creators hun kanaal vertalen naar theatershows. Ook werden (deels in coproductie) concerten op de markt gebracht rond Elvis (in Ahoy), Michael Jackson (in het Haagse World Forum Theater) en B-Brave (Jaarbeurs).
Toekomst
Het opzetten en realiseren van World of Dino’s was een flinke investering; vooral in de 60 Dino-animatronics. Op basis van de ervaringen wordt bekeken of, en waar, de pop-up experience een vervolg kan krijgen. Van den Hout: “Er zijn al gesprekken geweest met diverse locaties. Gezien het succes van de eerste paar dagen hebben we volop vertrouwen in het voortzetten van deze attractie op andere locaties. Normaal zijn we vooral op Nederland georiënteerd, maar met deze experience gaan we wellicht ook de grens over.”
Meer informatie:
https://worldofdinos.nl/
www.hillenaarevents.nl