Het kwakkelende ijsbaantje op het Museumplein in Amsterdam is dankzij een nieuw totaalconcept omgetoverd tot een succesvolle winterattractie. Alhoewel Het Parool de thematisering kwalificeert als ‘nep’, blijken toeristen en Amsterdammers die Ice Amsterdam bezoeken, zich daar niet aan te storen.
Totaalconcept
Op de ijsbaan is de replica van de magere brug het meest beeldbepalend. Schaatsers kunnen daar makkelijk onderdoor schaatsen en voor de kijkers is de brug een ideaal uitkijkpunt. De brug zorgt voor een fotogeniek plaatje; net als de marketing-slogan ‘IAmsterdam’ die levensgroot, vlak bij de ijsbaan te vinden is. Het concept bestaat verder uit restaurant brasserie winters die ook een buitenterras en bar heeft geopend.
De realisatie en exploitatie wordt sinds 2011 verzorgd door Swedice, die een contract met de gemeente heeft gesloten voor de periode van vier jaar.
Ook voor toeristen
Wie maken er gebruik van de ijsbaan? Ice Amsterdam: “Het is een hele mooie verdeling van Amsterdammers, Nederlanders op bezoek in Amsterdam en internationale gasten. In de weekenden zien we meer mensen uit Amsterdam die met het gezin gaan schaatsen en dan lekker een lunch of een warme chocolademelk na het schaatsen nuttigen. Ook de toeristen maken hier met veel plezier gebruik van en zetten hun eerste schreden op het ijs, met stoel en al, onafhankelijk van leeftijd.”
Hoeveel bezoek trekt deze tijdelijke attractie? Ice AMsterdam: “We zijn nu 10 dagen geopend en zien in de ochtend veel schaatsers en dan een kopje koffie of een lekkere lunch. Afgelopen zondag was een heerlijke en drukke dag en hebben we meer dan 2.000 mensen op het ijs mogen verwelkomen tussen 10 uur ’s morgens en 10 uur ’s avonds. Wat we ook zien is dat veel passanten kijken naar de attractie.”
Nep?
De toeristen blijken de thematisering en sfeer zeer op prijs te stelen. Er wordt ook volop gefotografeerd en mensen blijven graag even kijken. In een eerder artikel op Pretwerk.nl, over de replica’s in de Tut Anch Amon tentoonstelling, hebben we dit fenomeen ook al besproken. Waardering voor een neergezet sfeerbeeld blijkt niet afhankelijk te zijn van de authenticiteit.
Ice Amsterdam heeft veel aandacht besteed aan de thematisering: “Wij denken dat we met deze totaalbelevenis bijdragen aan deze kwaliteitsimpuls voor Amsterdam, en doen dit op een stijlvolle manier. Wat heel uniek is, is dat wij bij het werven van partners/sponsors, gebruik maken de kunst-baubles van socialsofa.com in te zetten. Een mooi initiatief waar kunst en promotie mooi samenkomen.”
meer informatie:
www.iceamsterdam.nl
www.swedice.com