Half miljoen cultuurliefhebbers bezochten Uitmarkt

De 36ste editie van de Uitmarkt trok dit jaar meer dan een half miljoen bezoekers naar het Museumplein en het Leidseplein te Amsterdam. Deze bezoekers hebben kunnen genieten van zo’n 355 verschillende gratis toegankelijke optredens op 30 podia en van presentaties van zo’n 200 culturele instellingen. De Uitmarkt stond dit jaar in het teken van nieuw talent. Een speciale broedplaats aan de rand van het Uitmarktterrein bood jonge makers een open podium. De sfeer was uitermate goed door het zomerse weer.

uitmarkt 2013
(fotograaf: Cris Toala Olivares)

De Uitmarkt ging vrijdagavond van start met een gevarieerd openingsprogramma gepresenteerd door Jörgen Raymann. De openingsavond werd op het Amsterdam 2013 podium afgesloten met optredens van o.a. Droog Brood, De Nederlandse Opera en een spectaculaire act van Corpus Acrobatics. Zaterdagavond bereikte het enthousiasme een hoogtepunt met de Shaffy Symfonia door Holland Symfonia waar zanger Maarten Heijmans grote indruk maakte op het Uitmarktpubliek en op de tv-kijkers gezien het grote aantal tweets. Frans van der Avert (directeur Amsterdam Marketing): “De Uitmarkt is en blijft dé plek waar Nederlandse kunst- en cultuur zich presenteert aan publiek en televisiekijkers’’

Manuscripta
Voor boeken en schrijvers kon de Uitmarktbezoeker dit jaar terecht op Manuscripta, voor het eerst onderdeel van de Uitmarkt. De verschillende tenten waar in totaal 64 auteurs een voorproef van hun nieuwe werk gaven, waren afgeladen vol. Publiekstrekkers bleken vooral Herman Brusselmans, Nico Dijkshoorn, Joost Zwagerman, Judith Koelemeijer en de internationale bestsellerauteur Tatiana de Rosnay. Maar ook nieuwkomers als Nadja Hüpscher, Sunny Bergman en Eric Corton trokken veel belangstelling. De massale belangstelling voor Manuscripta laat volgens organisator stichting CPNB zien dat het boek springlevend is.

Informatiemarkt & musea
Bijna 200 culturele instellingen introduceerden op de Informatiemarkt hun plannen voor het komende seizoen. Verschillende culturele instellingen kozen er dit jaar voor zich gezamenlijk te presenteren. Waaronder de Museumpleininstellingen (Van Gogh Museum, Het Koninklijk Concertgebouw, Rijksmuseum en Stedelijk Museum) en de instellingen in de Amsterdamse Plantagebuurt (o.a. Joods Historisch Museum, Hermitage Amsterdam en De Appel).

Volle zalen
Uitmarktbezoekers konden niet alleen genieten van de voorstellingen op de buitenpodia maar ook van een groot aantal voorstellingen in o.a. de Stadschouwburg, het Concertgebouw, het DeLaMar Theater en Theater Bellevue. Traditiegetrouw stonden er lange rijen voor deze theaters om een preview te zien van het nieuwe seizoen. Dit jaar wisten ook weer veel Uitmarktbezoekers de weg te vinden naar de kaartverkoop van de theaters, waaronder het Muziektheater. De speciale Bach Dag in de Vondelkerk, die dit jaar voor het eerst plaatsvond, was eveneens zeer succesvol.

Uitmarktbezoeker werd uitgenodigd om aan cultuur bij te dragen
De campagne Cultuur, Daar Geef Je Om bood Uitmarktbezoekers hulp bij het ontdekken hoe zij hun steentje kunnen bijdragen aan hun favoriete theatergroep, museum, festival of andere culturele organisatie. Crowdfundingplatform Voordekunst had een eigen stand met daarin een podium waar jonge theatermakers optraden en via een pinapparaat geld ophaalden bij het aanwezige publiek.

Bron: persbericht Amsterdam Marketing

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *