Grote Efteling-fansite neemt Europa-Park er bij

In Nederland is De Efteling ongetwijfeld het park met de meeste fanclubs. Een van de grotere fanwebsites, De Vijf Zintuigen, gaat zich nu ook toeleggen op het Duitse Europa-Park. Op hun website schrijven de initiatiefnemers: “We merken dat steeds meer mensen binnen de community Europa-Park in Rust, in het Duitse Zwarte Woud aan het ontdekken zijn. Zelf zien we hier een nieuwe uitdaging in: een nieuw park, nieuwe kansen en een verbreding van ons bestaande concept.”

europa park fansiteDe verbreding van de belangstelling valt samen met de vernieuwing van de website. Fans die overigens alleen geïnteresseerd zijn in de Efteling kunnen een filter op de website aanzetten. Er is zeker geen sprake van een overstap laten de initiatiefnemers weten: “Onze goede band met de Efteling zal blijven bestaan, en daarnaast bouwen we een nieuwe band met Europa-Park op.”

De website van De Vijf Zintuigen trekt per maand gemiddeld 400.000 unieke bezoekers per maand. De website wordt volledig door vrijwilligers bijgehouden. De initiatiefnemers leggen er geld op toe om de community actueel te houden (o.a. reiskosten, website in de lucht houden,e.d.), maar krijgen daarvoor in ruil wel exclusieve informatie en inzichten in hun geliefde park.

Meer informatie: www.vijfzintuigen.nl

Europa-Park: Eigen aanpak voor community’s
Henk Groenen, die Europa-Park in de BeNeLux vertegenwoordigd, is enthousiast over de samenwerking: “We juichen het toe dat De Vijf Zintuigen ook aandacht gaat besteden aan Europa-Park. Meer park-geïnteresseerden zullen op deze manier kennis maken met ons aanbod.”
Groenen gaat ook in op de specifieke rol fan fanclubs, en het verschil met journalistieke aandacht: “Journalisten en community’s hebben ieder eigen kanalen om hun achterban te informeren. Zoals een vakjournalist andere informatie nodig heeft dan een journalist die voor consumenten schrijft, zo is de informatiebehoefte bij de diverse community’s ook verschillend. Een verschillende aanpak is dan ook wenselijk. Er zijn weinig producten/diensten die gevolgd worden door zoveel community’s als attractieparken. Bij de fans is in het algemeen een grote kennis aanwezig. Je kunt hiervan als park ook gebruik maken.”
Meer informatie: www.europapark.de

De rol van fansites (red)
Besteden de parken wel voldoende aandacht aan hun fanclubs? Via internet hebben deze partijen een grote invloed op het bezoek en het imago van een park. Door de onafhankelijke, soms ook kritische, beoordelingen is de geloofwaardigheid hoog. Daarnaast trekken de fansites door hun continue stroom aan berichten, o.a. via Google, een groot aantal bezoekers. De kwaliteit van de websites, die vaak door vrijwilligers wordt bijgehouden, is van een steeds hoger niveau. Een aantal parken kiest er voor om voor fanclubs aparte dagen te organiseren. Fansites kunnen via affiliate programma’s een eigen inkomstenstroom genereren, om daarmee hun kosten te dekken. De parken moet de fansites dan wel als affiliate partners accepteren; en daarmee ook een provisie afstaan op bezoekers, die anders toch wel hadden doorgeklikt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *