Gaia Zoo wint award voor beste foodconcept in leisure

Voor het tweede jaar op rij deed GfK onderzoek naar foodconcepten bij de grotere attractieparken en dierentuinen in Nederland. “Ten opzichte van vorig jaar is de gemiddelde score op beleving en gastvrijheid in de sector Leisure iets gedaald.”, laat onderzoeker Bas van Eekelen weten. Gaia Zoo werd als beste beoordeeld en ontving de ‘Out of Home formule Award 2015’.

gaiazoo foodIn Leisure scoort GaiaZoo Kerkrade met aantrekkelijk prijsniveau
GaiaZoo Kerkrade is een nieuwkomer in het kanaalsegment Leisure, maar daarmee ook gelijk de hoogste binnenkomer met een overall waardering van gasten van 7,53. GaiaZoo zet een goede prestatie neer in de beleving van gasten met een aantrekkelijk prijsniveau, een goed onderhouden inrichting en snelheid van bediening. Veel gasten denken aan een herhalingsbezoek en bevelen GaiaZoo bij anderen aan. De nieuwkomer scoort daarmee hoger dan de winnaar van vorig jaar, Toverland, dat nu een overall waardering van 7,41 haalt en daarmee de tweede plaats pakt. Efteling komt op plaats drie met een 7,31.

Lessen uit het onderzoek
GfK baseert het oordeel op ruim 8.000 beoordelingen door 7.400 gasten. Daarmee waarborgt dit onderzoek een stuk onafhankelijkheid die veel waarderingsprijzen via internetcampagnes juist missen. De panelleden wordt gevraagd om de foodconcepten op 20 aspecten te beoordelen. Acht vragen hebben betrekking op de ‘zachte factoren’ zoals beleving en gastvrijheid. Negen vragen gaan over feitelijkheden zoals assortiment, prijzen en campagnes en de laatste drie vragen betreffen ervaring en aanbeveling. GfK doet ook onderzoek in andere ‘out of home’ categorieën, en het viel op dat ‘leisure’ dit jaar gemiddeld iets is gedaald in de waardering op gasvrijheid, personeel en beleving.

In totaal werden 18 parken beoordeeld. Dat heeft volgens Van Eekelen te maken met de omvang van de steekproef die nodig is om tot een gedegen oordeel te komen. Musea worden (nog) niet meegenomen in het onderzoek. Een aantal staan weliswaar hoog in de lijsten van bezoekcijfers, maar weten relatief minder mensen te verleiden om van de foodservice gebruik te maken. (en daar een oordeel over te geven) Ook verblijfsrecreatie valt buiten de scope van het onderzoek omdat de gegevens lastig te vergelijken zijn met de conceptvorm(en) in deze specifieke sector.

GfK biedt een uitgebreid rapport met de onderzoekgegevens aan in haar webshop. Dit is met name interessant voor de deelnemende bedrijven die hiermee ‘een spiegel van hun bedrijfsvoering’ ontvangen.

Meer informatie:
Gaia Zoo – eten en drinken
www.gfk.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *