Nederland heeft internationaal een goede naam als het gaat om fietsvoorzieningen. Met de aanleg van 675 km nieuwe snelfietsroutes wordt de aantrekkelijkheid van het fietsroutenetwerk verder uitgebouwd. De nieuwe routes zijn in eerste instantie bedoeld voor woon-werkverkeer, en daarmee vooral gesitueerd rondom grote steden.
Kwaliteitsimpuls
De projectorganisatie ‘Fietsfilevrij’ bekijkt samen met verschillende betrokken wegbeheerders per route hoe de kwaliteit verhoogd kan worden, zodat fietsers sneller, zonder oponthoud en comfortabel door kunnen fietsen. Het gaat hierbij onder andere om het wegnemen van barrières, de aanleg van bruggen en tunnels, het verbinden van bestaande routes en de aanleg van kwalitatief hoogstaande fietspaden.
Nederland fietsland
Alhoewel de fietspaden vooral zijn bedoeld om het woon-werkverkeer aantrekkelijker te maken, zal ook het recreatieve fietsverkeer profiteren van de nieuwe infrastructuur. In de redactiemailbox van Pretwerk komen met enige regelmaat persberichten binnen uit o.a. België en Duitsland, waarin melding wordt gemaakt van uitbreiding van hun fietsroutenetwerk. Voor veel toeristische regio’s is de doelgroep ‘fietsers’ van groot belang. De concurrentie zit niet stil. Wil Nederland de voorsprong als aantrekkelijk fietsland behouden, dan zijn dit soort investeringen een must.
Wie gaat dat betalen?
De totale kosten van de fietsroutes bedragen 700 miljoen euro. De provincies Gelderland, Noord-Brabant, Zuid-Holland, Bestuur Regio Utrecht, Stadsregio Arnhem Nijmegen en Stadsgewest Haaglanden nemen het voortouw en hebben zich bereid verklaard de eerste 200 kilometer hiervan te realiseren.
Bron: fietsersbond
Meer informatie: www.fietsfilevrij.nl