Entreeprijzen dierentuinen stijgen nauwelijks

Liefhebbers van de dierentuin maken zich op voor een goed seizoen: de entreeprijzen van de Nederlandse dierentuinen stijgen in 2014 vrijwel niet. Maar liefst driekwart van de parken behoudt dezelfde prijzen als vorig jaar. Het overige kwart dat wel omhoog gaat met de prijs, doet dat gemiddeld met 50 cent per kaartje. Die conclusie trekt Uitmetkorting.nl, naar aanleiding van een onderzoek naar de prijzen van het aankomend seizoen.

Dierenpark Emmen
Dierenpark Emmen
  • -Kleine dierentuinen behouden dezelfde entreeprijs
  • -Vooral de grootste dierentuinen verhogen de prijzen – gemiddeld 50 cent per kaartje
  • -Inflatie als belangrijkste reden voor stijging

Dezelfde entreeprijs
Onder de driekwart Nederlandse dierentuinen die niet stijgen, zitten vooral de kleinere parken. Maar er zijn ook enkele grote dierentuinen die niets veranderen, zoals Dierenpark Amersfoort en het Dolfinarium. “Meestal stijgen de prijzen mee met de inflatie,” legt Sietze Hess van het Dolfinarium in Harderwijk uit. “Dit jaar hebben we besloten de entreeprijzen niet te verhogen omdat we voor iedereen toegankelijk willen blijven.” Dat wordt beaamd door Sjef van Overdijk, van de kleinere dierentuin de Oliemeulen in Tilburg. “Ik denk dat we allemaal een iets minder jaar hebben gehad en door gelijk te blijven met de prijzen, komen we de bezoekers wat tegemoet. We houden rekening met het uitgavepatroon van de consument.”

Kaartje stijgt gemiddeld 50 cent
In 2014 zijn het vooral de grootste dierentuinen die hun prijs verhogen, zoals Artis, Burgers Zoo en Safaripark Beekse Bergen, maar opvallend is dat de stijging minimaal is. Bij het kwart dierentuinen dat de entreeprijs verhoogt, gaat de prijs gemiddeld 50 cent per kaartje omhoog. De belangrijkste reden om de prijs te verhogen, is om investeringen in het park te kunnen bekostigen. Robin de Lange van het Ouwehands Dierenpark: “De afgelopen dertien jaar is het dierenpark nagenoeg compleet opnieuw opgebouwd. Om het park gezond te houden dient hier nou eenmaal voldoende omzet tegenover te staan.”

Inflatie als reden stijging
In tegenstelling tot het Dolfinarium gaan andere parken wel mee met de landelijke prijsstijgingen, zoals de Apenheul. “Onze stijging is wel lager dan de inflatie in Nederland van het afgelopen jaar,” verklaart Coen de Ruiter, algemeen directeur van het park in Apeldoorn. “Wij investeren ook in ons park, zo gaat het hele gorillagebied op de schop, maar we willen er wel voor blijven zorgen dat een bezoek aan ons park financieel aantrekkelijk blijft voor de consument.”

Enkele prijsvoorbeelden:

  • Betaalde een alleenstaande ouder met twee kinderen vorig jaar gemiddeld 33,36 euro aan een dierentuinbezoek, in 2014 wordt dit minimaal verhoogd naar 33,83 euro.
  • Een gezin met twee ouders en drie kinderen gaat van gemiddeld 56,23 in 2013 naar een prijs van 57,- euro.
  • Brengen twee volwassenen een bezoek aan de dierentuin, dan betalen ze nu 25,06 euro, terwijl het vorig jaar nog 24,75 euro was.

“Het is goed om te zien dat de prijzen nu lijken te stagneren,” zegt Vincent Heidinga, directeur van Uitmetkorting.nl. “Door de crisis heeft de consument de afgelopen jaren moeten kampen met stijgende entreeprijzen. Misschien dat nu eindelijk het einde in zicht komt.”

Met dank aan: Maarten Lagerweij, Uitmetkorting.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *