De Efteling ging vanmiddag naar huis met de trofee; Leukste uitje van Nederland; een verkiezing door attractieplatform ‘Het land van de ANWB’. De prijs voor meest innovatieve uitje ging naar Het Verzetsmuseum junior in Amsterdam. De meest innovatieve aatractie is te vinden in zwembad Bad Hesselingen in Meppel; De waterglijbaan met interactieve opties; Mosquito Slide.
Geluksmomenten
Voorafgaand aan de uitreiking verwoorde Carin van Berkel, manager Vrije Tijd bij de ANWB, de uitgangspunten van Het land van ANWB en attracties.: Het bieden van geluksmomenten. De onderdelen waaruit geluksmoment zijn opgebouwd:
– samen zijn
– verwonderen
– ontspannen
Ook ziet de ANWB dat deze geluksmomenten gevoelig zijn voor trends. Zo is er meer belangstelling voor de natuur, gaat de Nederlander vaker op pad, maar besteedt daarbij minder per uitje.
Innovatief
Verzetsmuseum Junior in Amsterdam wint de titel het ‘Meest innovatieve uitje 2014’. Het is het eerste kindermuseum over de geschiedenis van kinderen in Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog. Kinderen kunnen er de waargebeurde verhalen volgen van Eva, Jan, Nelly en Henk. Het verzetsmuseum Junior brengt generaties samen en nodigt uit tot het uitwisselen van verhalen. Dit doet het museum met gebruik van leisure-edutainment.
De Mosquito Slide in het zwembad Bad Hesselingen in Meppel is de ‘Meest innovatieve nieuwe attractie 2014’. De Mosquito Slide is de eerste interactieve en social media waterglijbaan ter wereld. Inwoners van Meppel worden wel de Meppeler Muggen genoemd. De glijbaan haakt in op dit thema. Zij maakt gebruik van nieuwe media en verbindt bezoekers op nieuwe manieren met elkaar. Ook als zij al lang weer thuis zijn. Dit concept laat zien hoe je door gericht te innoveren samen met anderen, nieuwe kansen creëert.
Zie ook een eerder artikel op deze website over nominaties voor de Pleisureworld innovatie Award.
Efteling wint voor de tweede keer
Het was voor de Efteling de tweede keer dat zij deze prijs wonnen. De Apenheul en Toverland grepen net mis; zij bereikten de laatste top-3 nominatie. In totaal brachten 24.000 ANWB-leden hun stem uit, met elkaar stemden zij 35.000 keer. De deelnemers aan de stemming werd gevraagd om de parken op diverse aspecten te beoordelen. Via wegingsfactoren werd de uiteindelijke winnaar bekend gemaakt. Die wegingsfactoren zijn t.o.v. 2013 aangepast aan de veranderde wensen van de ANWB-leden. Daaruit blijkt dat zij prijs-lwaliteitverhouding belangrijker vinden (van 28 naar 33%); Sfeer en aankleding liep terug in waardering (van 23 naar 19%); en ook servicefactoren als parkeren, souvenirs en horeca, leverden aan belang in (van 12 naar 10%.)
Winnaars per provincie
Drenthe Drouwenerzand Attractiepark
Flevoland Orchideeën Hoeve Luttelgeest
Friesland Kameleondorp Terherne
Gelderland Veluwse Bron
Groningen Fontana Bad Nieuweschans
Limburg De Miljoenenlijn
Noord-Brabant Streekmuseum De Acht Zaligheden
Noord-Holland Sprookjeswonderland
Overijssel Kinderboerderij Dondertman
Utrecht Waterlijn Rondvaarten Amersfoort
Zeeland Berkenhof s Tropical Zoo
Zuid-Holland Plaswijckpark
Meer informatie: www.landvananwb.nl
Eén reactie
gefeliciteerd allemaal