(Door: Coosto) In augustus zijn veel Nederlanders met hun hoofd bij vakantie en andere vrijetijdsbestedingen. En wij ook. Wij vragen ons namelijk af hoe organisaties in de vrijetijd business presteren op social media. We lichten iedere week een andereleisure-branche uit. Hierin vergelijken we hoe de organisaties worden besproken op sociale media én hoe ze zelf social inzetten. Deel 1 van dit vierluik: attractieparken.
Consumenten houden van attractieparken
We hebben de twintig grootste attractieparken met elkaar vergeleken in het afgelopen half jaar (1 februari 2014 t/m 31 juli 2014). De manier waarop de attractieparken worden besproken is redelijk vergelijkbaar: mensen zijn lovend over de attractieparken. Er worden veel sfeerbeelden gedeeld en het overall sentiment is erg positief. Het meest besproken attractiepark is de Efteling, met afstand gevolgd door Walibi Holland, Attractiepark Slagharen, Duinrell en Safaripark Beekse Bergen.
Hoe zetten de attractieparken social in?
Met deze enorme hoeveelheid aan (positieve) berichten, is het interessant om te zien wat de attractieparken zelf doen met de online buzz. Er zijn nog Twitterloze-attractieparken (ongetwijfeld een strategische beslissing) en attractieparken die op Facebook hun URL nog niet hebben geclaimd. Ook worden er klachten genegeerdof op vreemde wijze beantwoord. Overigens lijkt er geen kwade wil in het spel: ook complimenten worden vaak niet beantwoord of gedeeld. Desalniettemin zijn dat gemiste kansen. Verder valt op dat er Facebookpagina’s zijn waar flink meer mensen zijn geweest (en dus hebben ingecheckt), dan dat ze likes hebben. Met betrekking tot het creëren van een fanbase liggen hier absoluut nog kansen.
Is het dan slecht gesteld met het social media gebruik bij attractieparken? Zeker niet. Er zijn leuke en relevante winacties, velen hebben een grote fanbase opgebouwd en bezoekers worden actief geïnformeerd. Ook zien we veel foto’s die worden gedeeld en enorme webcare-activiteiten. De vijf attractieparken die wat ons betreft hun social media accounts het beste inzetten zijn:
De Efteling wordt het meest besproken en daar gaan zij erg goed mee om. Met leuke updates lokken ze veel reacties uit en mensen die over hun praten beantwoorden ze met een wedervraag. De accounts zien er gelikt uit en ze hebben veruit de grootste fanbase. Zie hieronder enkele voorbeelden. Attractiepark Slagharen zet social ook zeer actief in, zowel in updates als in reacties en zowel op Twitter als op Facebook. Na deze twee springen ook Walibi Holland, Julianatoren en Avonturenpark Hellendoorn in het oog. Voor allemaal geldt dat zij zelf actief zijn en daarmee een flink bereik creëren.
Enkele voorbeelden van goede posts van de Efteling:
https://www.facebook.com/Efteling/photos/a.10150264133473854.380484.28215638853/10152685705748854/?type=1
https://www.facebook.com/Efteling/posts/10152666656903854
https://www.facebook.com/Efteling/photos/a.10150264133473854.380484.28215638853/10152682026558854/?type=1
Meer informatie over de positie van de Efteling op Social Media: http://open.coosto.com/nl/sentiment?q=efteling
Met dank aan: Coosto, oplossingen voor social webcare
Eén reactie
Interessante resultaten! Voor de begripsvorming, gaat het hier om pure attractieparken of zijn alle dierenparken ook meegenomen? En is er ook naar sentiment en IPM gekeken?