Drie dierenparken op het podium ‘Leukste Uitje van Nederland’.

Het kan geen toeval zijn dat de ANWB-leden drie dierentuinen uitkozen als ‘Leukste Uitje van Nederland 2016’. Winnaar werd De Apenheul, met Gaia Zoo en Dierenpark Amersfoort op een respectabele tweede en derde plek. Dierentuinen hebben in 2015 vrijwel allemaal méér bezoekers getrokken. Ook bij de regionale prijzen zijn dierentuinen en (kinder)boerderijen goed vertegenwoordigd. Is er sprake van een trend?

leukste dagje uit 2016
van links naar rechts: Rob Huppertz GaiaZOO, Coen de Ruiter van Apenheul, Astrid Wassenaar van Dierenpark Amersfoort

Feest op de Veluwe
Apenheul eindigde al vier jaar in de top 3 en wist nu eindelijk de hoofdprijs te pakken. Apenheul directeur Coen de Ruiter: “Daar zijn we enorm trots op, apentrots zelfs”. Apenheul heeft de afgelopen jaren veel vernieuwd in het park. De Ruiter: “Tijd is kostbaar en mensen hechten steeds meer waarde aan quality time met familie en vrienden. Midden in de Veluwse bossen bieden wij hen die gelegenheid. Letterlijk oog in oog staan met apen is een ervaring die je niet vergeet. In Apenheul beleven gasten een ontspannen en gezellig dagje uit.“ ANWB-leden hebben hun favoriete uitje op 5 aspecten beoordeeld. Met name het personeel van Apenheul scoorde zeer goed.

Winnaars per provincie
Terwijl de grotere attracties (> 400.000) streden om de landelijke prijs, werd er op provinciaal niveau gekeken naar de mooiste kleinere dagattracties. De winnaars:

  • Drenthe: Drents museum
  • Flevoland; Orchideeën Hoeve Luttelgeest
  • Friesland; Natuurmuseum Fryslan
  • Gelderland; Speelboerderij en Maisdoolhof Malden
  • Groningen; DoeZoo Insektenwereld
  • Limburg; Kasteeltuinen Arcen
  • Noord-Brabant; Boerenbondsmuseum
  • Noord-Holland; Landgoed Hoenderdaell
  • Overijssel; Kinderboerderij Dondertman
  • Utrecht; Nationaal Militair Museum
  • Zeeland; Berkenhof’s Tropical Zoo
  • Zuid-Holland; Wellnessresort Elysium

Meest maatschappelijke uitje
De winnaar van het ‘Meest maatschappelijk uitje 2016’ is Stichting Vier het Leven. Deze stichting geeft eenzame ouderen met een beperking de kans om met één op één begeleiding van vrijwilligers er op uit te gaan. Ook de vrijwilligers die dit mogelijk maken krijgen daarme een goed gevoel. Het landelijke bereik van de stichting sprak de jury erg aan en de potentie om de activiteiten uit te breiden naar bijvoorbeeld een theater- of museumbezoek. Een prachtig initiatief dat de ANWB graag steunt om meer bekendheid te verkrijgen. Tweede plaats in deze verkiezing is voor DoeZoo Insektenwereld Leens en de derde plaats voor Onvergetelijk CODA.

Land van ANWB volop in ontwikkeling
De ANWB maakt er geen geheim van dat zij ambities hebben op het gebied van dagrecreatie. Frits van Bruggen: “De ANWB is ooit opgericht voor en door de recreant. Met verschillende initiatieven, zoals ook deze uitreiking, willen we de recreatiesector graag vooruit helpen.” De website landvananwb.nl trok in 2015 zo’n 3,5 miljoen bezoekers en daar zit nog altijd groei in. Er werden 638.000 tickets via het eigen systeem verkocht. Nieuw sinds 2015: Nachtjes weg. Hiervan werden, ondanks de soft launch met weinig marketingbudget, 1000 boekingen gerealiseerd. Naast de bekende media van de ANWB, zoals het blad Kampioen (gelezen door 5 miljoen mensen) is de ANWB in de dagrecreatie sinds enige tijd ook op TV actief met het programma ‘Het land van…’ (elk weekend ruim 200.000 kijkers op RTL4) Dit jaar wordt er ook nog een uitjesmagazine gemaakt in een oplage van 1,5 miljoen en in 2015 een theatermagazine in een oplage van 1 miljoen. De theatertak was in 2015 bovendien goed voor 80.000 verkochte tickets.

Meer informatie: www.anwb.nl/landvananwb

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *