Dierentuinen ook online steeds populairder

(Door: Coosto) Gisteren verscheen een nieuwsbericht dat dierentuinen als dagje uit steeds populairder worden. Dat is ook te zien met een social media analyse: dierentuinen worden steeds meer besproken en voeren zelf ook een steeds actiever social media beleid. Daarom leek het me geschikt om in deel 2 van het vierluik ‘Augustus Travelmaand’ stil te staan bij dierentuinen.

Artis veruit meest besproken
Voor dit overzicht heb ik de 10 populairste dierenparken van Nederland met elkaar vergeleken. Ik heb gekeken over welk dierenpark de meeste berichten verschijnen op social media. Dat is Artis. De grootste pieken waren op 19 maart (onechte gaviaalvrouwtje overleden) en 6 juni (Artis op zijn kop voor zieke kinderen). Maar niet alleen deze piekdagen zorgen ervoor dat Artis het meest besproken is; Artis wordt continu veel besproken op social.

dierentuinen2

De social media buzz van veel dierentuinen wordt hoog gehouden door berichten zoals “lekker dagje naar [dierentuin X]”. Dit zorgt ervoor dat, net als we zagen bij de attractieparken, het sentiment van de dierentuinen elkaar nauwelijks ontloopt. Zie hier bijvoorbeeld alle berichten die de afgelopen maand over Artis zijn verschenen (en verander de zoekopdracht voor ieder andere willekeurige dierentuin).

Social media strategie
De Nederlandse dierentuinen hebben online een flinke fanbase opgebouwd. Diergaarde Blijdorp spant de kroon met zo’n 47.000 Facebookfans en zo’n 20.000 Twittervolgers. Dit is overigens deels nog de verdienste van de #feyblij-campagne. Los van de fans en volgers, zie ik enorm veel leuke interacties met de community’s, goede webcare (ook in crisistijd), veel mooie foto’s en informatieve statusupdates. Helaas zitten er ook onbeantwoorde vragen tussen. De dierentuinen die wat ons betreft het beste met social media omgaan, zijn:
dierentuinen3

Dierenpark Amersfoort heeft social media erg goed op orde. Ze delen snel nieuws als er nieuwe dieren zijn geboren, ze zijn informatief en delen ook lollige content. Het hoogtepunt is de welpcam, waar mensen via het web live konden kijken naar pasgeboren welpjes. De enorme hoeveelheid foto’s die mensen delen (en die Dierenpark Amersfoort op hun beurt ook weer deelt) toont de betrokkenheid van de fans. Ook monitort Dierenpark Amersfoort actief: ook berichten zonder directe @-mention worden opgepakt / geretweet. Het is mooi om te zien hoe per platform unieke content wordt gemaakt. Zie hieronder enkele leuke voorbeelden rondom de pasgeboren tijgerdrieling:
https://www.facebook.com/DierenParkAmersfoort/posts/682103011827364
https://www.facebook.com/DierenParkAmersfoort/photos/a.327441017293567.64157.158392020865135/702702856434046/?type=1
https://twitter.com/dpamersfoort/statuses/497706778747219969
Naast Dierenpark Amersfoort vallen ook Artis, Blijdorp, Dolfinarium en Apenheul in positieve zin op. Heb jij ook (leuke) ervaringen met dierentuinen op social media. Deel ze dan hieronder!

Met dank aan: Coosto, oplossingen voor social webcare

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *