De geoliede belevenismachine Europa-Park

Zowel op het gebied van dag- als verblijfsrecreatie; en de integratie van beide onderdelen, vervult EuropaPark in het Duitse Zwarte Woud een voorbeeldfunctie voor de branche. Tijdens een persreis kreeg de redactie van Pretwerk een kijkje achter de schermen van dit op één na grootste attractiepark van Europa. Voor ondernemers is vooral het veelzijdige verdienmodel van het park een goede reden voor een bezoek. (maar zeker niet de enige reden)

Volgens woordvoerder Henk Groenen, die de attractiemarkt goed kent, is het management van Europa-Park een meester in het parkbeheer. Hij illustreert dat met een voorbeeld; “De Efteling en Europa-Park ontlopen elkaar weinig in bezoekersaantallen, maar de omzet in Europa-Park ligt in verhouding tot het aantal bezoekers, hoger dan bij de Efteling” En dat heeft een aantal oorzaken….

Sterk inzetten op verblijfsrecreatie
Met maar liefst vijf hotels in het hogere segment en een totaal van 4000 bedden, en daarnaast nog een camping (1200 slaapplaatsen.) zijn de voorzieningen voor een aangenaam verblijf aanwezig. Natuurlijk moeten die bedden ook bezet worden. Maar daar heeft het park vooralsnog geen moeite mee. Alles in het park is er op gericht om Europa-Park uit te bouwen tot een kort-verblijf-bestemming. De gemiddelde verblijfsduur is op dit moment anderhalve nacht. Als het park open is, dan ligt de bezettingsgraag op 93%. (park gesloten van 1 november tot Pasen, met tussentijds 5 weken openstelling in de winter.) Voor de Nederlandse gast wordt er rekening gehouden met de relatief lange aanreistijd. Daardoor arriveren zij vaak pas laat op de dag. Vanaf 17.00 uur mogen zij dezelfde dag nog gratis het park in. Uit de Benelux ontving het Park in 2012 100.000 bezoekers. Zeker bij gasten uit de bestemming Nederland en België zit daar vaak een overnachting aan vast.
De hotels van Europa-Park hebben nog een streepje voor op reguliere hotels; De vakantiebeleving is tot in detail georganiseerd. De thematisering, aankleding, entertainment en bediening vormen één geheel. Met de term ‘thematisering’ doe ik de accommodaties ongetwijfeld tekort, want de beleving is absoluut geloofwaardig.

voorbereiding op de Horror Nights
voorbereiding op de Horror Nights

Succesvolle evenementen
Tijdens de dagen van de persreis, stond Europa-Park in het teken van twee grote evenementen; Halloween Horror Nights en de Oktoberfesten. Beide evenementen zijn grote publiekstrekkers, vergen veel voorbereiding, maar zitten elkaar absoluut niet in de weg. Het hart van het halloweenspektakel ligt op een terrein dat overdag niet toegankelijk is. De Oktoberfesten vinden plaats in de grote evenementenhal. Slechts in de lobby van de hotels komen de vampiers en dirndels elkaar even tegen.
Er worden in Europa-Park jaarlijks 150 evenementen georganiseerd. Daarnaast is het een gewilde locatie voor diverse privéfeesten. De link met de verblijfsaccommodatie ligt ook hier voor de hand.

adidas attractie
adidas attractie

Aanvullend verdienmodel door gesponsorde attracties
De bouw en aanschaf van grote nieuwe attracties is vaak een lastige overweging. Dat komt met name de grote financieringskosten. In Europa-Park worden deze lasten iets verlicht doordat bekende merken zich willen verbinden aan een populaire attractie. Zo is de rollercoaster ‘Silver Star’ heel duidelijk gelabeld met de zilveren ster van Mercedes. Gazprom is in het Russische themadeel nadrukkelijk aanwezig met de Gazprom Theme World, gelegen naast de megacoaster Blue Fire (powered by Gazprom). De voetbal botsauto’s zijn weer het domein van adidas. En niet alleen de attracties, maar ook in de winkeltjes en foodservice kunnen merken zich profileren.

Het zijn slechts drie voorbeelden van de slimme bedrijfsvoering. Ook de koppeling van de diverse onderdelen binnen het grote concern is zeer degelijk georganiseerd. Groenen maakt de familie Mack vaak van dichtbij mee: “Het is mooi om te zien dat zij vernieuwende plannen vaak een kans geven. Maar een ding blijft voor hen centraal staan. Ze doen het goed, of ze doen het niet.”

Meer informatie: www.Europapark.de

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *