Dagrecreatie belangrijke markt voor horeca

De landelijke vrijetijdsmarkt in Nederland is omvangrijk. In de periode begin mei 2010 tot en met begin mei 2011 heeft de Nederlandse bevolking in Nederland ruim 3,3 miljard vrijetijdsactiviteiten buiten de eigen woning ondernomen. Het gaat hier in het bijzonder om dagrecreatieve activiteiten waarbij men minimaal één uur van huis is (inclusief reistijd) en waarbij geen overnachting plaatsvindt. De totale uitgaven aan consumpties tijdens deze activiteiten bedroeg in de genoemde periode € 11,3 miljard. Voor een belangrijk deel gaat het hier om uitgaven in de horeca.

Dagrecreatie is derhalve een belangrijke markt voor de Nederlandse horeca. En andersom natuurlijk ook. Dit blijkt uit het ContinuVrijeTijdsOnderzoek (CVTO) van NBTC-NIPO Research. De informatie die het CVTO oplevert is dermate interessant dat Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en het bedrijfschap Horeca en Catering (BHenC) hebben besloten gegevens van het CVTO te ontsluiten via Feiten en Cijfers, de databank van het bedrijfschap.

Consumpties
Het ContinuVrijeTijdsOnderzoek levert een stroom aan interessante informatie. De drie belangrijkste clusters van recreatieve activiteiten die Nederlanders ondernemen zijn: buitenrecreatie zoals wandelen en fietsen (823 miljoen activiteiten in de genoemde periode), zelf sporten (548 miljoen) en recreatief winkelen (527 miljoen) De totale uitgaven aan consumpties tijdens alle vrijetijdsactiviteiten in de genoemde periode bedroeg € 11,3 miljard. Voor een belangrijk deel gaat het hier om uitgaven in de horeca, maar ook om de consumptieve uitgaven in de detailhandel. Tijdens het uitgaan als recreatieve activiteit (waaronder horecabezoek, maar ook bowlen, kegelen e.d.) werd in de genoemde periode € 6,3 miljard aan consumpties uitgegeven.

Sector Vrije Tijd
Ruud Vismans, voorzitter van de sector Vrije Tijd bij KHN: “De resultaten uit het CVTO het enorme belang van de vrijetijdssector voor de Nederlandse horeca. Het is niet voor niets dat wij voortdurend samenwerking zoeken met vertegenwoordigers uit de sport, recreatie en cultuursector. De horeca is daar onlosmakelijk mee verbonden!”

Buitenrecreatie
Buitenrecreatie, waaronder wandelen en fietsen, is zoals aangegeven de grootste groep ondernomen activiteiten. De top 3 van buitenrecreatie regio’s in Nederland is: Zuid-Holland (153 miljoen), Noord-Holland (134 miljoen) en Noord-Brabant (109 miljoen). Als we kijken naar uitgaan als recreatieve activiteit dan is Gelderland koploper met 41 miljoen activiteiten en € 693 miljoen uitgaven aan consumpties.

Feiten en cijfers
Aanvullende CVTO cijfers zoals gekwantificeerd per regio zijn te vinden in de databank Feiten en Cijfers van het bedrijfschap Horeca en Catering. Deze databank is ook te benaderen via de website van KHN.

Bron: www.khn.nl
Meer informatie: Kenniscentrum Horeca

Branchevervaging
Tijdens het horecacongres op de Horecava gaven diverse partijen hun mening over de verbreding van de horeca. Zie onderstaand filmpje:


 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *