De populariteit van de social media platforms is in de afgelopen jaren enorm toegenomen, ook bij de grootste evenementen van Nederland. Vooral bij entreeheffende evenementen is er een groei te zien. Zo zijn het aantal ‘Facebook-likes’ met 41,3% toegenomen ten opzichte van vorig jaar.
Vanaf dit jaar kijkt onderzoeksbureau Respons naast Facebook en Twitter ook naar het steeds populairder geworden platform Instagram. Hoewel de meeste entreeheffende evenementen al goed op de hoogte lijken van dit platform blijft dit bij de vrij toegankelijke evenementen nog wat achter. Awakenings Festival heeft de meeste volgers op dit platform, bij de vrij toegankelijke evenementen lijkt is dat de Dutch Design Week.
Top 5 entreeheffend trekt 21,6% van de bezoekers in top 50 entreeheffend
De 5 grootste evenementen van 2016 – die in dezelfde volgorde staan als vorig jaar – trekken bij elkaar meer dan de helft van alle bezoeken in de lijst van alle entreeheffende evenementen. Dance festivals blijven het goed doen in de TOP100. Naast het Amsterdam Dance Event staan ook de festivals Mysteryland (12), Defqon (14), Awakenings (24), WiSH Outdoor (44) en Decibel Outdoor (49) in de lijst. Ook de grote filmfestivals blijven hoog scoren met het International Film Festival Rotterdam op de tweede plek, het International Documentary Film Festival Amsterdam op de derde plek en het Nederlands Film Festival op plek 9.
Top 5 vrij toegankelijk trekt 25,7% van de bezoekers in top 50 vrij toegankelijk
In de top 5 vrij toegankelijke evenementen zijn wel verschillen. Zo is dit jaar besloten om de Vierdaagsefeesten Nijmegen en de Internationale Vierdaagse Afstandsmarsen Nijmegen apart in de lijst op te nemen. Dit heeft o.a. geleid tot een nieuwe nummer 1 in de ranglijst vrij toegankelijke evenementen.
Over de TOP100
De TOP100 Evenementen Monitor is dit jaar voor de 22e keer gepubliceerd. De TOP100 bestaat uit twee ranglijsten: TOP50 Entreeheffende Evenementen en TOP50 Vrij Toegankelijke Evenementen. De beide ranglijsten komen tot stand op basis van drie indicatoren: bezoekaantal, mediabereik en social media. Het aantal bezoeken is de belangrijkste indicator, waarbij wordt gesteld dat een bezoeker maximaal één bezoek per dag maakt. Mediabereik, uitgedrukt in MBE (MediaBereikEenheden), is de media-exposure van een evenement: een combinatie van free publicity en ingekochte media. YouTube wordt ook meegenomen in MBE. Sinds 2011 wordt ook populariteit op social media als indicator meegenomen bij het vaststellen van de ranglijsten. Daarbij wordt gekeken naar het aantal volgers op de drie populairste platforms: Facebook, Twitter en Instagram.
Meer informatie:
Ranglijsten top 50 betaald en vrij toegankelijke events (pdf)
Factsheet over events in 2016 (pdf)
Bron: Respons