De plannen voor een Chocolade Experience in de oude Alkmaarse chocoladefabriek van Ringers moeten binnen twee jaar gerealiseerd zijn. “En anders gaat de stekker er uit.” Dat zegt de immer optimistische initiatiefnemer Arthur Dontje tijdens de presentatie van het haalbaarheidsplan. In oktober 2018 is de opening voor het publiek gepland.
Dontje is ook eigenaar van chocoladefabriek Dobla, die nu is gevestigd in Heerhugowaard. Het is de bedoeling om het hoofdkantoor en de afdeling innovatie een inspirerende plek te geven in het oude Ringers fabrieksgebouw. Dontje heeft de huur al opgezegd en moet over twee jaar verhuizen. Als de plannen niet doorgaan, dan vestigt het bedrijf zich in Amsterdam. Dat is een mooie stok achter de deur; ook richting de Alkmaarse politiek. Die bepalen o.a. hoe snel het bestemmingsplan en de vergunningen geregeld kunnen worden. Ook de huidige eigenaar van het gebouw (Bouwfonds Property Development), moet nog een akkoord geven op de plannen en moet daarbij ook de belangen van haar aandeelhouders in het oog houden. De ontwikkeling van de Ringers fabriek kan ook een mooie impuls geven aan de rest van de omgeving ‘die hiermee wordt wakker gekust’.
Innovatief Erfgoedproject
De beeldbepalende kern van het plan is een chocolade–experience van Dobla die een fors aantal bezoekers jaarlijks onderdompelt in de wereld van chocola. Deze experience maakt samen met de andere bedrijven in Ringers zichtbaar wat er in het gebouw gebeurt: bereiding, innovatie, gastvrijheid en het hoogste niveau van patisserie. In de haalbaarheidsstudie wordt uitgegaan met bezoekersaantallen van 300.000 in 2019 tot 500.000 bezoekers op termijn.
Naast chocolade biedt het gebouw plaats aan nog meer smaaksensaties; een ambachtelijke bakkerij, en wijnproeverij, en goede restaurants. Positief is dat de invulling van de ruimtes al rond is, waarbij een groot gedeelte van de ruimte wordt gereserveerd voor kantoren en een hotel. Partijen als Albron Leisure (foodservice onder het dak van een ander) en Tinker Imagineers (actief op het gebied van inrichting van musea en experiences) werken nu al actief mee aan de ontwikkelplannen. Non-profit organisatie Boei begeleidt het proces van erfgoed naar nieuwe bestemming.
Voortgang
Tijdens de presentatie werd al een vrij concreet beeld geschetst hoe de attractie er straks uit moet komen te zien. Centraal staat een groot overdekt plein, die toegang biedt tot diverse onderdelen in het project. De markthal in Rotterdam en de Hallen in Amsterdam dienden daarbij als inspiratie. Voor de verdere invulling zijn diverse chocolade attracties over de hele wereld bezocht. De conclusie was nuchter; we moeten er wel een invulling aan geven die past bij onze eigen historie en omgeving. Lessen uit de Experience Economy worden wel volop toegepast op de invulling van de nieuwe attractie.
Meer informatie: www.openringers.nl