Vanaf september krijgt Antwerpen er een nieuwe attractie bij; het bierbelevingscentrum van De Koninck. Een vergelijking met de Heineken Experience gaat op veel plekken mank. In Antwerpen speelt De Koninck de hoofdrol in een stadskwartier waar lekker eten en drinken centraal staat en geeft het een impuls aan Antwerpen als stad om van te genieten.
Bierbelevingscentrum
De afgelopen maanden is er flink verbouwd om rondom de werkende fabriek een bezoekbare schil te bouwen. De bottelarij is daardoor naar een andere locatie verhuisd. De bezoeker passeert een aantal gethematiseerde ruimtes waar telkens een ander aspect van het bierbrouwen en de historie van De Koninck wordt behandeld. Voor het grootste gedeelte is gebruik gemaakt van schermen waarop een verhaal wordt verteld; een vrij traditionele rondleiding met de nadruk op educatie en wat minder op spektakel. In enkele ruimtes is wel uitgepakt met een verrassing; zo is in de transportruimte een dolle autorit met de bestelwagen als attractie te beleven; en in café De Plaisante Hof zorgen sprekende portretten voor ‘leven in de brouwerij’. Onvermijdelijk is natuurlijk de proeverij aan het einde van de tour. Dat zal voor veel bezoekers ook het hoogtepunt betekenen. Een beeldimpressie:
De tour is slechts een onderdeel van de totaalbeleving. In het pand bezoeken we o.a. een chocolatier die het verband weet te leggen tussen chocola en bier; en zo komen er nog veel meer lekkernijen aan bod. Rondom de brouwerij / experience bevinden zich diverse restaurants en winkels die ook een relatie zijn aangegaan met De Koninck. Zelfs de naastgelegen fietsenzaak biedt een stukje horeca in Koninck stijl. Aangezien de locatie niet in het toeristisch centrum van Antwerpen is gelegen, dient er voldoende aanleiding te worden gecreëerd om naar deze culinaire wijk te reizen.
De doelgroep
Ook als we kijken naar de doelgroep van de nieuwe Antwerpse attractie, dan zien we ook een groot verschil met de Heineken Experience, waar de overgrote meerderheid uit het buitenland afkomstig is. Debby Wilmsen van De Koninck over de doelgroep: “We rekenen in eerste plaats op bezoekers uit eigen regio (Antwerpen) en eigen land (Vlaanderen & België), maar er zijn ook travel pakketten uitgewerkt met onze directe buurlanden : Nederland, Duitsland, VK. Aangezien er ook heel wat cruises aanmeren in Antwerpen, zullen ook andere toeristen de brouwerij komen bezoeken maar exacte cijfers/percentage kunnen we hier nog niet vermelden. In het eerste jaar rekenen we op 100.000 bezoekers.”
Op deze brouwerijlocatie wordt het beeld van de familiebrouwerij De Koninck gekoesterd. Het is een van de twee actieve stadsbrouwerijen van Antwerpen. (’t Pakhuis is de tweede). Inmiddels is De Koninck onderdeel van het wereldconcern Duvel/Moortgat. Voor veel Antwerpenaren is De Koninck nog altijd wel de trots van de stad en dat zie je ook terug in de café’s en het Bollekesfeest (Bolleke is het traditionele Koninck glas). In deze stad is De Koninck geen speciaalbier, maar normaal bier.
Gastronomie in de stadspromotie
Voor Toerisme Antwerpen speelt het bier van de stad, evenals de andere culinaire pluspunten, geen hoofdrol in de stadspromotie. Voor de Vlaming is lekker eten, drinken en genieten onderdeel van het dagelijks leven. Sylvia van Craen van Toerisme Antwerpen verwoord dat mooi: “Als iemand terugkomt van vakantie is onze eerste vraag meestal: Was het eten lekker?“. De stad heeft als speerpunten gekozen voor kunst, mode, diamantstad en meetings. Maar bij al die speerpunten speelt de gastronomie wel een belangrijke rol. Want van lekker eten en drinken geniet elke bezoeker.
Meer informatie:
http://dekoninck.be/nl/bezoek-ons
www.visitantwerpen.be