Het Belgische attractiepark Bellewaerde investeert komend seizoen 4 miljoen in nieuwe shows en verbeteringen aan bestaande attracties. Meest in het oog springend is de nieuwe duik-stunshow Goldrush. Investeringen in (belevings)toevoegingen en renovatie zijn minder mediageniek, maar zijn uiteindelijk van groot belang voor het behoud van je goede naam; zeker in het recensie-tijdperk.
Een investering in een nieuwe attractie trekt nu eenmaal méér media-aandacht, maar een park van d eomvang van Bellewarde kan niet ieder jaar een dergelijk grote investering doen. Volgens woordvoerder Louagie ligt de frequentie op ongeveer eens per drie a vier jaar. De uiteindelijke beslissing daarvoor ligt bij moederbedrijf Compagnie des Alpes. De meest recente recente nieuwe attractie was de familycoaster Huracan (2013)
Showtime
Dit jaar wordt de nadruk gelegd op een nieuwe duik-stuntshow ‘Goldrush’. Deze vindt plaats op de vaste showlocatie van het park. Tijdens deze spectaculaire show wordt het publiek ondergedompeld in de jaren 1800 en beleven ze samen met een groep goudzoekers een adembenemend avontuur in en rond een onderwatergelopen goudmijn. In de hoop om het goud te vinden, wordt een ultieme hoogtesprong van 25m uitgevoerd. Voor het eerst in Europa zal deze uiterst gewaagde sprong door 2 duikers op hetzelfde moment gebeuren in een zwembad van slechts 10m diameter en amper 4m diep. Er worden wel extra investeringen gedaan om van de nieuwe show een bijzondere belevenis te maken:
- Aangezien de show wordt opgevoerd vanaf begin april wordt een groot deel van de tribune overkapt
- Er worden diverse special effects op de tribuneplekken ingebouwd, waaronder geur, wind en een surround geluidsinstallatie.
Louagie legt uit dat er verschillen zijn tussen de beleving van een show in diverse landen: “Zo is de Franse markt zeer showminded; en dat betreft 40% van onze bezoekers. De Nederlanders zijn wat minder showminded. Toch blijkt uit intern onderzoek dat zo’n 50% van alle gasten de show bekijkt tijdens een bezoek.”
Ook de roofvogeldemonstratie mag genoemd worden als ‘show’. Ook hiervoor is een aanzienlijke investering gedaan. Er is een brug gebouwd over de vijver om het showgebied te vergroten.
Zie ook onze analyse: Showtime in attractieparken
Investeringen in onderhoud, beleving en toiletblok
Dit zijn niet de investeringen die groot in de media terecht komen of op de voorkant van de wervingsfolder. Het is volgens Louagie een continu proces om het park in topconditie te houden. Vooral de interne enquêtes spelen een rol bij het signaleren van verbeterpunten. Een overzicht van nog meer investeringen en nieuwigheden:
- In de 4D cinema wordt een nieuwe film getoond: ‘De Kleine Prins’, waarbij een jonge prins de kijker meeneemt in zijn reis naar planeten die bewoond worden door de meest wonderlijke volwassenen. De belevenis van de film wordt nog intenser dankzij de driedimensionele beelden en de vierde dimensie met de dynamische cinemazetels en andere verrassingseffecten.
- Het indoorgedeelte van de familiecoaster Huracan wordt voorzien van extra licht- & lasereffecten.
- Publiekslieveling Bengal Rapid River krijgt nieuwe watereffecten.
- Om het comfort van de bezoekers te verhogen, worden er doorheen het park digitale borden geplaatst waarop de wachttijden van de attracties worden vermeld.
- Met behulp van een nieuwe smartphone applicatie kunnen bezoekers hun parkbezoek nog beter voorbereiden.
- Verder vinden er in het volledige park doorgedreven renovatiewerken plaats. Zo wordt het sanitaire blok van het grootste parkrestaurant volledig vernieuwd. Ook het palendorp in KidsPark krijgt een grondige opknapbeurt.
Meer informatie: www.bellewaerde.be/nl