Attractieparken worden steeds meer een toeristische bestemming

Tijdens de TourPRess bijeenkomst ‘Trends in Toerisme’ op 9 januari, ging Henk Groenen van Europa-Park in op de trends rondom attractieparken. Zijn belangrijkste constatering; attractieparken worden steeds completere bestemmingen, met zowel aanbod in dag- als verblijfsrecreatie. De (marketing)benadering die daar bij past is die van ‘toeristische bestemming’.

Henk Groenen
Henk Groenen

Dag- en verblijfsrecreatie
Europa-Park is qua bezoekcijfers het tweede park van Europa (ruim 4,5 mln bezoekers). Zij hebben de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in hotelaccommodatie. Met de 5 hotels en 4.500 bedden is Europa-Park inmiddels een van de grootste hotelaanbieders in Duitsland. (plus nog 1200 plekken op de camping) De toevoeging van hotelaccommodatie heeft voor een attractiepark enkele grote voordelen:

  • – je kunt de bezoekers meerdaagse arrangementen aanbieden (langer verblijf)
  • – de inkomsten die door het verblijf worden gegeneerd blijven binnen het bedrijf
  • – door de overnachtingsmogelijkheden aan te bieden wordt je marktbereik (in km) groter
  • – voor het bedrijf als geheel wordt het actieve seizoen verlengd.

Groenen had ook uitgezocht in hoeverre deze ‘trend’ al wordt opgepikt in Europa; Van de 20 grootste attractieparken bieden inmiddels al 16 parken eigen verblijfsaccommodatie aan. De grote lijn die Groenen ziet voor de attractiesector is die van: “from carrousel to travel destination’

Nog meer trends

  • – De markt komt steeds meer in handen van grote ketens. In Nederland zijn de recente overnames van attractiepark Slagharen en De Linnaeushof daarvan goede voorbeelden.
  • – Merkparken en merkattracties zijn in opkomst.
  • – De investeringen in nieuwe attracties worden steeds hoger; terwijl aan de andere kant de productlevenscyclus korter wordt. Dit is een bijzonder lastige ontwikkeling voor de attractiemarkt. Zeker als daar de volgende trend aan wordt gekoppeld:
  • – Er is een flinke marketing- en prijsstrijd gaande om marktaandeel te veroveren.
  • – Naast productuitbreidingen in verblijfsaccommodatie worden op parken ook de winkels en ‘live entertainment’ verder doorontwikkeld.

Presentatie door Henk Groenen, EuropaPark

De complete presentatie wordt binnenkort verwacht op www.tourpress.nl (vereniging van toeristisch journalisten)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *