Websites van attractieparken zijn eigenlijk regelmatig aan vernieuwing onderhevig. Ook Toverland heeft haar website weer in een nieuw jasje gestoken. Het betreft een technische upgrade, waarbij beleving en gebruiksvriendelijkheid centraal staan. Bij Toverland richt deze website zich op het oriëntatieproces voorafgaand aan het bezoek, terwijl de (bestaande) park-app zich richt op ondersteuning van de klantreis in het park.
![](https://pretwerk.nl/wp-content/uploads/2025/02/website-toverland-mobiel.jpg)
Ook heeft de website een nieuwe vormgeving, waarin de diverse themawerelden van het attractiepark een prominente rol spelen. De nieuwe website is ontwikkeld in samenwerking met full service marketingbureau Happy Horizon uit Eindhoven.
Koppelen of ontkoppelen
Websites worden steeds complexer doordat je er verschillende services mee kunt bieden. Voor de ticketing is er bijvoorbeeld een koppeling nodig met het ticketingsysteem (van CM.com). Ook is er een koppeling gemaakt voor de resellers (via Global Tickets). Bij het ontwerp van de nieuwe website wilde het parkmanagement juist wat minder externe koppelingen inbouwen. Zo werd de social wall (voorheen een externe plugin) nu in een eigen omgeving gebouwd. Ook de abonnementhouders zijn via een intern beheerssysteem gekoppeld aan de website.
De bestaande park-app is door een ander bureau gebouwd (Fifty one north) en al enkele jaren in gebruik. De park-app bevat andere informatie dan de mobiele website. In de app zijn o.a. wachttijden per attractie te vinden. De park-app is ook bedoeld om te gebruiken tijdens het verblijf op het park.
Beantwoording vraag over koppelingen
Beleving staat centraal
“Wanneer je als bezoeker door Toverland loopt, val je van de ene magische verbazing in de andere”, vertelt Bart Jaspers, Manager Marketing & Communicatie. “Dit wilden we ook online doortrekken in de customer journey op onze website. Hiervoor hebben we een nieuwe vormentaal en kleuren ontwikkeld, die volledig zijn afgestemd op de zes magische werelden van Toverland. Om de website extra magisch te maken, zijn er bovendien nieuwe effecten en animaties aan de website toegevoegd. Tot slot speelt video nu een nog grotere rol op de website, waardoor je Toverland nog beter vanuit thuis beleeft.”
Mobile-first
Maar liefst 80% van het webverkeer naar toverland.com vindt plaats via mobiele apparaten. De nieuwe website is dan ook ontwikkeld vanuit een mobile-first aanpak en daarmee volledig geoptimaliseerd voor smartphonegebruikers. Hiervoor werd onder andere een intuïtief snelmenu geïntegreerd, waarmee websitebezoekers binnen één klik naar de meest belangrijke pagina’s kunnen navigeren.
Verbeterde user experience
Dankzij diverse technische optimalisaties, waaronder het slimmer gebruik maken van caching en het pre-renderen op de achtergrond, laadt de website aanzienlijk sneller. Daarnaast voldoet de website aan niveau AA van de WCAG-richtlijnen, waardoor de online beleving voor iedereen toegankelijk is.
Handige nieuwe functies
De website heeft ook diverse nieuwe functies, waaronder een interactieve plattegrond en een attractiefilter. Met het attractiefilter kunnen bezoekers eenvoudig hun favoriete attracties selecteren op basis van het attractietype, de intensiteit en de minimale lengte. Hierdoor kunnen bezoekers zich optimaal voorbereiden op hun uitje naar Toverland.
Klaar voor de toekomst
De nieuwe website is samen met full service marketingbureau Happy Horizon uit Eindhoven ontwikkeld. Het gehele traject, van pitch tot oplevering, heeft een jaar in beslag genomen. Met de nieuwe fundering van de website is Toverland ook digitaal klaar voor een toekomst vol magie.
Meer informatie: www.toverland.com