De Vierdaagse Nijmegen en het Amsterdam Dance Event (ADE) zijn de grootste evenementen van 2014, zo blijkt uit de nieuwste editie van de Respons TOP100 Evenementen Monitor 2015. Vooral bij entreeheffende evenementen is de populariteit van Facebook en Twitter in de afgelopen jaren explosief gegroeid: +36% ten opzicht van het voorgaande jaar. Het aantal likes/volgers onder de vrij toegankelijke evenementen laat eveneens een sterke stijging zien (+24%).
De TOP100 bestaat sinds 2013 uit twee ranglijsten: TOP50 Entreeheffende Evenementen en TOP50 Vrij Toegankelijke Evenementen. De beide ranglijsten komen tot stand op basis van drie indicatoren: bezoekaantal, mediabereik en social media. Het aantal bezoeken is de belangrijkste indicator, waarbij wordt gesteld dat een bezoeker maximaal één bezoek per dag maakt. Mediabereik, uitgedrukt in MBE (MediaBereikEenheden), is de media-exposure van een evenement: een combinatie van free publicity en ingekochte media. Sinds 2011 wordt ook populariteit op social media als indicator meegenomen bij het vaststellen van de ranglijsten. Daarbij wordt gekeken naar het aantal ‘likes’ en volgers op de twee platforms die momenteel het meest populair zijn: Facebook en Twitter.
Betaalde evenementen
Het Amsterdam Dance Event (ADE) eindigt op de eerste plaats in de categorie grootste entreeheffende evenementen en neemt het stokje over van het International Documentary Film Festival (IDFA) dat naar de vierde plaats is gezakt. Het ADE trok daarnaast in 2014 25% buitenlandse bezoeken. De top 5 betaalde evenementen ziet er als volgt uit:
Evenement | Bezoeken | MBE | Volgers Social Media | |
1. | Amsterdam Dance Event | 350.000 | 310,10 | 304.546 |
2. | International Film Festival Rotterdam | 287.000 | 1.321,88 | 77.770 |
3. | Pinkpop (Landgraaf) | 194.000 | 684,53 | 169.936 |
4. | International Documentary Film Festival A’dam | 234.503 | 602,52 | 62.813 |
5. | Lowlands (Biddinghuizen) | 165.000 | 283,36 | 110.116 |
Vrij toegankelijke evenementen
De Vierdaagse Nijmegen pakt voor de vijfde keer op rij de koppositie bij de vrij toegankelijke evenementen. De top 5 vrij toegankelijke evenementen is als volgt:
Evenement | Bezoeken | MBE | Volgers Social Media | |
1. | Vierdaagse Nijmegen | 2.392.000 | 1.688,25 | 63.136 |
2. | ABN AMRO Marathon Rotterdam | 950.000 | 868,74 | 33.773 |
3. | Uitmarkt Amsterdam | 500.000 | 835,79 | 342.675 |
4. | Tilburgse Kermis | 1.300.000 | 250,43 | 21.952 |
5. | 3FM Serious Request/Glazen Huis (Leeuwarden) | 400.000 | 3.306,00 | 528.716 |
Scores
Met respectievelijk 350.000 en 2,24 miljoen bezoeken, behalen het ADE en de Vierdaagse de hoogste score op het aspect bezoekaantal. Het Nederlands Film Festival en het 3FM Serious Request/Glazen Huis (editie 2013 te Leeuwarden) behalen de eerste plaats in de categorie ‘media-exposure’. Het Glazen Huis gaat op mediagebied met beide prijzen aan de haal, want ook op social media-vlak was het evenement ongenaakbaar. Bij de entreeheffende evenementen gaat de social media-titel – net als vorig jaar – naar ID&T’s Sensation.
Meer informatie: www.respons.nl