Actieve bezigheden en de borrel hoogst gewaardeerd bij bedrijfsuitjes

Uit een bescheiden onderzoek (1000 respondenten) van de Nationale Vacaturebank blijkt dat actieve bedrijfsuitjes het meest populair zijn. Nog een opvallende conclusie: de afsluitende borrel wordt bijna net zo hoog gewaardeerd. Ook ergernissen komen ter sprake; ‘slijmen bij de baas’ en ‘kliekjesvorming’ kunnen de sfeer aardig bederven.

IJskarten bij Skidome en Rucphen
IJskarten bij Skidome en Rucphen

Kwart Nederlanders vindt borrel bij uitje een vereiste
Bijna de helft (44%) van de medewerkers vindt klimmen, karten, zeilen of een andere actieve bezigheid het leukst voor een bedrijfsuitje. Een kwart zegt dat de activiteit hen niets uitmaakt, als er maar een borrel wordt georganiseerd. Een meer inhoudelijk bedrijfsuitje, zoals samen iets voor een goed doel doen of een kennissessie bijwonen, is minder populair. De top 5 met favoriete activiteiten ziet er als volgt uit:

  1.  Klimmen, karten, zeilen of iets anders actiefs
  2.  Geen voorkeur, zo lang er geborreld wordt
  3.  Creatieve workshop, zoals schilderen
  4.  Bowlen of karaoke
  5.  Samen iets voor een goed doel doen

Nederlandse bedrijfscultuur
Voor ruim de helft van de Nederlanders is een bedrijfsuitje vaste prik. Een vijfde krijgt alleen een uitje of borrel als ze er zelf achteraan gaan. Bijna een kwart heeft helemaal geen bedrijfsuitje. In 15 procent van de gevallen zijn bezuinigingen hiervan de reden. Ingrid Spierts van NationaleVacaturebank.nl: ‘Uitjes met collega’s horen echt bij de Nederlandse bedrijfscultuur. Werknemers hebben hoge verwachtingen en meestal wordt er dan ook flink uitgepakt. Dat is ook begrijpelijk: een ontspannen uitje of borrel met collega’s bevordert een goede samenwerking.’

Bron van deze kennis: www.wettenvandewerkvloer.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *