Aanpak overtoerisme Brugge richt zich vooral op daggasten

Net als veel andere mooie historische Europese steden, raakt ook in de Belgische stad Brugge de balans tussen lusten en lasten van toerisme uit balans. Waar veel steden hun aanpak focussen op de inkomende meerdaagse toeristen, wordt in Brugge vooral gekeken naar de stroom van dagjesmensen die volgens Schepen Minou Esquenet eigenlijk de belangrijkste veroorzaker zijn van de ervaren overlast.

Brugge in rustiger tijden.
  • Het aantal daggasten in Brugge groeide tussen 2019 en 2025 met 6 % naar 6.063.263
  • Het aantal verblijfstoeristen groeide tussen 2019 en 2024 met 7,2 % naar 1.084.550

Ruim de helft van de daggasten is afkomstig uit België. Bij het verblijfstoerisme ligt dat percentage op 20%. Opvallend is dat in de lijst met zowel dag- als verblijfgasten de Duitse bezoekers op de tweede plek komen, net iets meer dan Nederlandse bezoekers.

Toerisme in balans

Minou Esquenet, Schepen voor economie, toerisme, landbouw en visserij, wil de juiste balans zoeken in haar beleid en let daarbij ook nadrukkelijk op de economische meerwaarde van toerisme voor de stad Brugge:

“Momenteel zijn we met verschillende zaken bezig om het toerisme in Brugge kwalitatief en leefbaar voor de inwoners te houden. Het toerisme is heel belangrijk voor de lokale economie in Brugge, bezoekers zorgden in 2024 voor 542 miljoen euro aan inkomsten voor winkels, musea, hotels, logies, etc. Zo’n 6.833 mensen werken rechtstreeks in de toerismesector (onrechtstreeks niet meegeteld). Wat we merken is dat verblijfstoeristen (toeristen die één nacht of meer blijven slapen) meer
spenderen dan dagtoeristen, daarom willen we het verblijfstoerisme aanmoedigen.”

Bruggelingen worden ontzien bij kostenstijgingen

Esquenet heeft een pakket maatregelen voorgesteld, waarmee dit keer vooral daggasten extra worden belast; “We willen vooral de meest belastende vormen van toerisme, daarmee kijken we voornamelijk naar dagtoeristen, financieel laten bijdragen in de maatschappelijke kosten die ze veroorzaken.”

  • Zo zullen de toeristen die via een cruise of autocar de stad bezoeken vanaf 2027 een taks moeten betalen, namelijk 4 euro per persoon
  • We zullen ook een beperking opleggen aan het aantal personen per gids zodat er max. 20 personen per gids mogen rondwandelen. Op die manier zorgen we ervoor dat er geen grote groepen op verschillende drukke plaatsen in de stad blijven stilstaan.
  • De elektrische shuttlebusjes in de binnenstad zijn betalend geworden voor bezoekers, deze blijven gratis voor Bruggelingen.
  • Brugge werd recent lid van de European Alliance On Urban Tourism. Hier zullen wij inspiratie opdoen om ook bij ons tot goede oplossingen te komen.

Meer informatie: businessam.be

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *