6,9 miljoen bezoekers voor Leisurelands in 2019

In 2019 werden niet alleen alle warmterecords verbroken maar brachten er ook 6,9 miljoen recreanten een bezoek aan de 20 recreatiegebieden van Leisurelands.

Het aantal bezoekers aan de ondernemers op de recreatiegebieden groeide zelfs met 10% naar 2.2 miljoen, een positief resultaat in 2019. Onlangs verscheen het jaarverslag waarin te lezen is dat het recreatiebedrijf hard werkt om zich verder te positioneren als één van de belangrijkste spelers in de vrijetijdssector met een maatschappelijke insteek. Zowel direct als indirect levert Leisurelands een bijdrage aan de leefbaarheid en vrijetijdsbesteding in de regio waarin zij actief is. In 2019 werd bijna 1,4 miljoen euro geïnvesteerd om de recreatiegebieden aantrekkelijk te houden en toekomstbestendig te maken.

Kees Rutten (directeur): “In de afgelopen 20 jaar is het aantal bezoekers aan onze gebieden gestegen van 2,5 miljoen naar bijna 7 miljoen (met een uitschieter naar 7,5 miljoen bezoekers in het recordjaar 2018). Dat is mede te danken aan een intensieve samenwerking met vele partijen. Zo hebben wij samen met honderden ondernemers in deze periode zo’n 200 miljoen euro geïnvesteerd. Dat is onder andere terug te zien in drie grote wellnessresorts, twaalf jachthavens, golfbanen, waterskibanen, outdoorbedrijven, verblijfsaccommodaties, horecagelegenheden en moderne infrastructuur en voorzieningen. We hebben geen subsidie nodig en heffen geen entreegeld voor onze recreatiegebieden. Bovendien creëren onze ondernemers voor zo’n 2.000 personen werkgelegenheid. We hebben dus vooral een grote maatschappelijke rol voor een breed publiek, ook als je kijkt naar de vele festivals en evenementen die plaats kunnen vinden op onze recreatiegebieden”.

Strand, activiteiten en evenementen

De recreatiegebieden van Leisurelands kenmerken zich niet alleen door de stranden, zwemplassen en leisure-activiteiten. Ook zijn er jaarrond vele publieksevenementen: Down the Rabbit Hole, Ground Zero, Dreamfields Festival, Emporium, Strong Viking Obstacle Run, Beachpull, Gelderpop, Mega Piraten Festijn, keramiekmanifestatie ‘Keramisto’, triatlons, nieuwjaarsduiken, beachvolleybaltoernooien en andere lokale en regionale (sport)evenementen, die ieder jaar veel bezoekers trekken. Maar ook bij minder zonnig weer blijken de gebieden een aantrekkelijke plek voor wandelaars, sporters en in het laagseizoen bij hondenbezitters.

Terugkijken op 2019 vreemd in tijden van corona

Leisurelands realiseert zich maar al te goed dat het in 2020 niet gaat worden zoals in 2019. De festivals zullen we moeten missen en onze ondernemers hebben het zwaar. Toch is er veel vertrouwen in de toekomst, ook omdat mensen vakantie in eigen land herontdekken en de gebieden een mooie uitvalsbasis zijn gebleken. We blijven dus ook volop doorgaan met het aantrekkelijker maken van de gebieden.

Onverwacht mooi, leuk en actief recreëren op 20 recreatiegebieden

Leisurelands exploiteert 20 recreatiegebieden in Gelderland en Noord-Limburg. De recreatiegebieden zijn 365 dagen per jaar open en bieden een breed scala aan leisure-activiteiten. De toegang is gratis, alleen voor het parkeren betaalt de bezoeker parkeergeld. Met deze inkomsten zorgt Leisurelands ervoor dat haar recreatiegebieden en de leefomgeving in de breedste zin van het woord ook op termijn vitaal en aantrekkelijk blijven. Leisurelands wil mensen in beweging krijgen en steeds opnieuw laten ervaren hoe onverwacht mooi, leuk en actief je kunt recreëren in het buitengebied van Nederland. Dat gebeurt door zelf en met ondernemers verrassende, creatieve initiatieven en innovaties mogelijk te maken.

Meer informatie: www.leisurelands.nl/jaaroverzicht

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *