In 2019 sloot Keukenhof nog af met een record van 1,5 miljoen bezoekers in 8 weken tijd. Dit jaar was de Keukenhof gesloten. Toch hebben 22 miljoen bezoekers de afgelopen 8 weken genoten van de bloemenpracht via Keukenhof Virtueel Open.
Onder het motto ‘als jullie niet naar Keukenhof kunnen komen, brengen wij Keukenhof naar jou’ bracht Keukenhof de tulpenpracht bij de mensen thuis.
Dankzij de crisis ontwikkelt Keukenhof zich uitstekend online. Daar gaan ze de komende jaren de vruchten van plukken.
redactie
Keukenhof Virtueel Open
Keukenhof deelde in 8 weken tijd 23 video’s via haar socialmediakanalen, met iedere week nieuwe beelden van de bloei in het park. De tuinmannen gaven uitleg over de bloemen en lieten mooie plekken in het park zien. Zo was Keukenhof op een andere manier toch de wereldwijde etalage voor de sierteelt. Het park stond prachtig in bloei dankzij het zonnige voorjaar.
“De onlinecampagne van Keukenhof was succesvol”, geeft directeur Bart Siemerink aan. “Keukenhof had voorafgaand aan de lente al 176.000 volgers op Facebook. Dat groeide in de afgelopen weken tot 267.000. Op Instagram was bijna een verdubbeling te zien van het aantal volgers van 35.000 tot 62.000. De berichten van Keukenhof werden positief ontvangen: het park ontving veel (handgeschreven) brieven, bedankjes en steunbetuigingen via mail en social media. Dit deed ons goed in deze moeilijke tijd.”
Nieuwe initiatieven
Een leeg Keukenhof bood ook de mogelijkheid om het park op een unieke manier aan de wereld te laten zien. Dat gebeurde onder andere door een Virtual Reality tour en een 360 graden wandeling door het park. Ruim 600.000 mensen bekeken deze video’s. De livestream op Facebook, waarin directeur Bart Siemerink kijkers meenam tijdens een 30 minuten durende rondleiding door Keukenhof, is bekeken door ruim 500.000 mensen. Zo konden kijkers het park meemaken alsof ze er zelf waren.
Keukenhof op televisie
In dit seizoen zijn diverse nieuwe samenwerkingen ontstaan met televisiezenders in binnen- en buitenland. Er was een prachtige samenwerking met Omroep Max: dankzij twee 45 minuten durende documentaires genoten twee keer een miljoen mensen van de lentebeelden in Keukenhof.
De uitzendingen van NPO BinnensteBuiten, TV West en All You Need is Love werden bekeken door miljoenen kijkers in Nederland. Ook in het buitenland was Keukenhof te zien via de ZDF, ARD, TF1, CBS en andere grote zenders. Op die manier kon Keukenhof een breed publiek bereiken met fleurige beelden van de Hollandse bloemen. Dankzij een liveoptreden van DJ Fedde Le Grand bij SLAM FM en een video met violiste Rosanne Philippens, sprak Keukenhof dit jaar ook andere doelgroepen aan dan de bezoekers die normaal naar het park komen.
Resultaten seizoen 2020
2020 was voor Keukenhof een jaar zonder bezoekers dus een jaar zonder inkomsten. “Keukenhof heeft afgelopen jaren gelukkig goede seizoenen gehad”, geeft Siemerink aan. “We werken nu toe naar het volgende seizoen. De voorbereidingen die we hebben getroffen voor 2020 nemen we mee naar 2021. We kijken ernaar uit om ons park dan weer echt aan de bezoekers te laten zien.”
Keukenhof is in 2021 geopend van 20 maart tot en met 9 mei.
Meer informatie: www.keukenhof.nl/nl/