Een van Nederlands bekendste toeristische attracties, De Zaanse Schans, beleefde in 2013 een topjaar. De attractie werd door ongeveer 1,5 miljoen bezoekers bezocht. In 2011 werden nog 1,2 miljoen bezoekers geteld. De Zaanse Schans is vrij toegankelijk wordt dus niet opgenomen in de ranglijst van betaalde attracties.
Bezoekersprofiel
De meeste bezoekers( 62%) komen in de periode april t/m augustus. De grootste groep is afkomstig uit China (18%) en Nederland (14%). Van de bezoekers komt 40% met de touringcar. Bezoekers maken voor hun keuze overwegend gebruik van Internet, de reisgids of hun familie en vrienden. De gemiddelde verblijfstijd van de bezoekers op de Zaanse Schans is bijna twee uur.
Kansen in beleving en productaanbod
Naast tellingen heeft onderzoeksbureau Strabo ook een onderzoek uitgevoerd onder de bezoekers. De bezoekers zijn zeer positief over het goede gastheerschap en zij voelen zich welkom op de Zaanse Schans. Men vindt dat de Zaanse Schans netjes en verzorgd is. De bezoekers zijn kritisch op de beleving en het winkelaanbod. Stichting de Zaanse Schans zet in de toekomst in op het bieden van meer kwaliteit in de uitstraling en het productaanbod. Zij wil de Zaanse Schans aantrekkelijk houden voor een brede doelgroep, die vanuit de hele wereld de Zaanse Schans kan bezoeken.
De topdrukte heeft ook een negatieve uitwas. Zij leidt namelijk tot een mindere beleving van bezoekers en geeft druk op de leefbaarheid voor de bewoners. Daarom buigt het bestuur van de Stichting zich over hoe om te gaan met deze druk. Het hele bericht kunt u hier verder lezen.
Meer informatie: www.dezaanseschans.nl
Eén reactie